היום השלישי - ממיסטיקה יהודית לחינוך ישראלי

היום השלישי לסיור החל בצפת, בירת הגליל העליון ואחת מארבע ערי הקודש שידועה כמקום בעל אוופי רוחני. משם המשיכו האורחים לביקור במועצה המקומית משגב שבה קיבוצים, מושבים, יישובים קהילתיים ויישובים בדואיים, ובמכללת אורנים.

צפת: מיסטיקה יהודית כאן ועכשיו

בעת הביקור בצפת התפצלה הקבוצה, כאשר חלק אחד שלה פגש בגלריית פרידמן שבעיר העתיקה של צפת, המתמקדת באמנות הקבלה, את דוד פרידמן, שעלה מארה"ב לישראל לפני כ-40 שנה. פרידמן הסביר והדגים לחברי הקבוצה כיצד הוא משלב ביצירתו מוטיבים מתורת הסוד היהודית ואמר כי "הקבלה היא נשמת התורה". לאחר שהתרשמו מהאמנות התנסו חברי הקבוצה גם במדיטציה יהודית".
 
חלקה השני של המשלחת ביקר במקביל בגלריית האמנות המיסטית של האמן אברהם לוונטל שיוצר ציורים והדפסים ברוח הקבלה. הוא סיפר שלפני 20 שנה הגיע מארה"ב לביקור בישראל, התאהב בארץ ונשאר, והרחיב לגבי משמעות הקבלה עבורו: "הסיבה היחידה להיותנו כאן היא על מנת לחוות את הטוב ביותר האפשרי. זה רעיון נהדר, שלעתים המציאות לא מתיישבת אתו, אבל אנחנו לומדים שכל שלב בחיינו הוא זמני, ושמטרתו היא להתכונן לקראת חוויית הטוב".

אנט ווסטר ממלבורן אמרה כי "ביקרתי בישראל פעמים רבות בעבר, אבל בימים האחרונים הגעתי למקומות שלא הייתי בהם מעולם, ואני נפעמת ממה שראיתי. הטיול הזה פקח את עיניי גם מבחינת מודעות לעבודה שקק"ל עושה פה, ומתברר שמדובר בהרבה יותר מנטיעת עצים. נראה שקק"ל נמצאת בכל מקום".

משגב: חיבור בין קהילות

ממרומי עיר הקבלה העתיקה בצפת, עברה המשלחת להתרשם מהתיישבות חדשה יותר בגליל. המועצה האזורית משגב מורכבת מ-35 ישובים, ביניהם קיבוצים, מושבים, ישובים קהילתיים וישובים בדואיים. תנופת ההתיישבות במשגב החלה בסוף שנות ה-70 של המאה ה-20, וכיום חיים באזור כ-27,000 תושבים.

ראש המועצה האזורית משגב רון שני אמר לאורחים: "החזון שלנו הוא יצירת פסיפס של ישובים, שלכל אחד מהם הסיפור הייחודי שלו. כולנו שווים, אבל איננו רוצים שכולם יהיו אותו דבר. אנחנו חיים באזור רב-תרבותי, ועלינו להכיר ולכבד אלה את אלה".

שני הציג כמה מהפרויקטים הבולטים במועצה, המושתתים על שיתוף פעולה רב-תרבותי. ביניהם בית ספר דו לשוני, שהלימודים בו מתקיימים בעברית ובערבית, ולומדים בו ילדים בני כל הדתות.

העובדת הסוציאלית מהכפר הבדואי כמאנה יוסרא סואעד סיפרה על עבודתה ועל החיים המשותפים באזור. לדבריה, "יש לנו מגוון שיתופי פעולה בין אנשים בני דתות שונות. אחד האתגרים שניצבים בפנינו הוא לעודד את הדור הצעיר לשמר את התרבות הבדואית".
 
מלווה הקבוצה זאב קדם סיפר שהאדמות עליהן הוקמו יישובי משגב פותחו בתמיכת JNF אוסטרליה, כולל הכשרת הקרקעות והקמת מרכז ספורט עם בריכת שחייה ומגרשי טניס.
בכך לא תמה המעורבות של JNF אוסטרליה, ובשנים האחרונות הוקמו בתמיכתה גן אקולוגי וכיתת לימוד אקולוגית. המבנה הוקם על פי עקרונות בנייה ירוקים, ביניהם שימוש בחומרים ממוחזרים, גג ירוק עם צמחייה ועצים ליצירת צל. המקום משמש מרכז ללימודי קיימות ואיכות סביבה, נושאים שקרובים לליבם של רבים מתושבי המועצה האזורית.

כהוקרה על שיתוף הפעולה עם הידידים מאוסטרליה, הוקם בסמוך פארק אוסטרליה, המוקדש לידידי JNF. הגינון המטופח בפארק משלב צמחייה תרבותית עם עצי ארץ ישראל. במקום יש מתקני שעשועים לילדים ואמפיתיאטרון פתוח להופעות. תבליט אבן של הקופסה הכחולה של קק"ל, הוצב על מפת אוסטרליה, לציון הקשר האמיץ בין אוסטרליה, ישראל, JNF וקק"ל.

לדברי פיט אוסבורן מסידני, "זו הפעם הראשונה שבה אני מבקר בישראל ואני אוהב את הארץ מאוד, במיוחד בימים שטופי שמש. כמי שאינו יהודי ומלמד בבית ספר יהודי, מעניין אותי להכיר מקרוב את התרבות ולראות את המקומות שאנחנו מדברים עליהם בכיתה".

מכללת אורנים: קיימות, יהדות וזהות
התחנה הבאה בסיור היתה מכללת אורנים, אחד המוסדות האקדמיים הבולטים בישראל להכשרת מורים. המכללה הוקמה בשנת 1951 בידי תנועה הקיבוצית ופועלת מתוך אמונה בכוחו של החינוך ליצור חברה שוויונית, צודקת ומקיימת.

המכללה מכשירה גננות, מורים לבתי ספר יסודיים ומורים לתיכון. בנוסף לתעודת הוראה היא מעניקה תואר ראשון בחינוך, במדעים, במדעי החברה והרוח וכן תואר שני בחינוך.

תכנית משותפת של מכללת אורנים, אוניברסיטת מונאש במלבורן ו-JNF אוסטרליה, מזמינה סטודנטים לחינוך מאוניברסיטת מונאש להתמחות בתחום הסביבה והקיימות במכללת אורנים ובבתי ספר בישראל.

הסטודנטים האוסטרליים תורמים לבתי הספר הישראליים מהידע שלהם בנושאים סביבתיים, ומעודדים מגוון פרויקטים התנדבותיים. הם גם לוקחים חלק בלימודי הסביבה במכללה יחד עם עמיתיהם הישראליים.

יו"ר בית הספר הבינלאומי במכללת אורנים פרופ' דייוויד מיטלברג היה שותף בבניית התכנית הזו. לדבריו, "המפגש עם אנשים ממקומות שונים מעשיר את כל הצדדים. יש לנו מטרות דומות, ועלינו לבנות ביחד עתיד משותף".
 
התכנית שמה דגש מיוחד על לימודי סביבה וקיימות, לנוכח המקום המרכזי של תחום זה במערכות החינוך באוסטרליה ובישראל. אורנים משמש כאחד המרכזים החשובים בישראל ללימודי סביבה ומוגדר כקמפוס ירוק על ידי המשרד להגנת הסביבה.

פרופ' מיטלברג הרצה בפני חברי המשלחת בנושא זהות יהודית והקשר בין ישראל לתפוצות, ואמר: "אנחנו חיים בחברה הטרוגנית. העולם אינו רק מקומי (local) או גלובלי (global), אלא שניהם יחד (glocal). הטכנולוגיה מאפשרת לנו להיות במקומות שונים בו זמנית. אם נצליח ליצור קשרים בין בתי ספר, ניצור קשרים בין התלמידים ובין השייכות היהודית שלהם".

מנהלת התכניות לזהות יהודית בבית הספר הבינלאומי באורנים לורי אייברמסון החלה לתרגם את הרעיונות הללו לתכניות מעשיות יחד עם חברי המשלחת. הם התחלקו לקבוצות דיון ושוחחו על תכנים לחיזוק הזהות היהודית, שאפשר ליישם בבתי הספר שלהם.

מכללת אורנים היתה התחנה האחרונה במסלול של אותו יום, וגם סיום החלק הצפוני של הסיור. המשלחת המשיכה לירושלים, לקראת הימים הבאים של המסע בישראל במרכז הארץ ובדרום.
הטיול בסמטאות העיר העתיקה בצפת. צילום: יואב דביר