המחקר עוסק, ברובו, בתחרות האגרסיבית על המזון ועל מקומות הקינון בין שני מיני עופות דורסים: העקב העיטי (Buteo rufinus) והחיוויאי (Circaetus gallicus). החוקרים מאמינים כי תחרות זו מתבטאת בהשפעה הדדית על הצלחת הקינון ובקרבות פיסיים ואגרסיביים.
מרחב המחקר משתרע על פני 750 קמ"ר הכוללים את הרי יהודה המערביים ואת שפלת יהודה. מקו פרשת המים במזרח ועד מישורי השפלה במערב, ומקו ראש העין ונחל שילה בצפון, ועד קו דרום הר חברון-שומריה בדרום.
העופות הדורסים, שנמצאים בראש פירמידת המזון, משמשים אינדיקטור טוב למצבו של בית הגידול. "אם הדורסים נמצאים בשטח, זה סימן שישנם בו גם יונקים, נחשים ועופות נוספים", מסביר פרידמן. "אם נבין מהם הצעדים החשובים והנחוצים לבצעם על מנת לשמור הדורסים הללו, נבין גם מהם הצרכים של עופות אלו בבית גידולם וכן מהו גודלם, ועל ידי כך נדע גם אלו שטחים פתוחים חשובים לשימור".
עד כה איתר פרידמן באזור שפלת יהודה 29 קינים של עקב עיטי ו-39 קינים של חוויאים. רבים מהקינים הללו נמצאים ביערות קק"ל. הדורסים בוחרים בדרך כלל בעץ בפאתי היער, וכך היער מספק להם הסוואה טובה לקן, תוך שמירה על גישה נוחה לשטחי הציד בשדות הפתוחים.
"יער אינו רק עצים, אלא מערכת אקולוגית מורכבת" מסביר דוד ברנד, היערן הראשי של קק"ל. "ככל שנבין לעומק את המרכיבים השונים ביער, נוכל לנהל את המערכת בצורה טובה יותר". קק"ל תומכת במחקרים רבים בתחומים מגוונים, בסך חמישה מיליוני שקלים בשנה, בדגש על מחקר יישומי. "המטרה היא לסגור פערי מידע ולספק כלים ופתרונות לפעילות קק"ל", אומר ברנד.
שפלת יהודה כוללת את רצף השטחים הפתוחים הגדול ביותר במרכז הארץ - אזור איכותי מבחינה ביולוגית. פרידמן עוקב אחר פעילות הדורסים לאורך תקופת הקינון – בניית הקן, הדגירה, הטיפול בגוזלים ופריחתם מהקן. מעולם לא נערך מחקר כה מעמיק על מינים אלה בארץ או בעולם. מסקנה אפשרית שהמחקר עשוי להוכיח היא שפעילות האדם באזור מסויים משפיעה על התנהגות בעלי החיים באזור אחר.
כך, למשל, הרחבת שטחי היער בהרי יהודה היא אחד הגורמים למעבר של העקב העיטי לשפלה, משום שהדורס עוסק בציד בשטחים פתוחים שאינם מיוערים. המעבר לשפלה אילץ את העקב לוותר על קינון במצוקים ולהסתפק בעצים לבניית קינים. החוויאי, עוף דורס פחות אגרסיבי, שחי גם הוא בעצי השפלה, מתקשה להתמודד עם התחרות הקשה שנחתה עליו במפתיע.
צילום: גלעד פרידמן, ארכיון הצילומים של קק''ל