תחבורה ירוקה

מהפכת הרכב הנקי של קק"ל והמשרד להגנת הסביבה כוללת ארבעה מיזמים, שמטרתם לצמצם את זיהום האוויר מתחבורה: מוניות היברידיות, אוטובוסים חשמליים, מערכים לשיתוף רכב חשמלי והתקנת מסנני חלקיקים במשאיות אשפה

מהי תחבורה ירוקה?

בישראל, כמו בשאר מדינות המערב, זיהום האוויר הוא גורם הסיכון הסביבתי הגדול ביותר לבריאות הציבור. לתחבורה יש תפקיד עיקרי כמחוללת זיהום אוויר ומאחר שכלי תחבורה פולטים את הזיהום במרכזי האוכלוסייה בגובה הקרקע, השפעתם על בריאות הציבור היא הגדולה ביותר. ארגון הבריאות העולמי קבע כי הזיהום ממנועי דיזל מסרטן ומסוכן לאדם. ארבעה מיזמים מקודמים במסגרת מהפכת הרכב הנקי, שנועדה לצמצם את זיהום האוויר מתחבורה.
 
לפי הערכות ה-OECD משנת 2015, כ-2,220 מקרי מוות מוקדם בישראל מדי שנה הם תוצאה של זיהום אוויר – וכמחצית מאלה נובעים מפליטות תחבורה. בשנת 2015, בשבע מתוך שמונה תחנות ניטור אוויר הצמודות לצירי תחבורה בגוש דן נמדדו חריגות מתקני איכות האוויר הקבועים בחוק. גם בירושלים ובחיפה נמדדות חריגות דומות מתקני איכות האוויר. בנוסף להשלכות הבריאותיות הישירות, יש להוסיף גם השפעות כלכליות הקשורות לאובדן ימי עבודה ולעלויות אשפוז, המוערכות ב-28 מיליארד שקל בשנה.

המזהמים העיקריים הם כלי רכב מונעים בדיזל, ביניהם אוטובוסים, משאיות, מיניבוסים, מוניות וטנדרים ישנים.

מהפכת הרכב הנקי של קק"ל והמשרד להגנת הסביבה כוללת ארבעה מיזמים, שמטרתם לצמצם את זיהום האוויר מתחבורה, בתקציב כולל של 75 מיליון שקל.

מוניות היברידיות

מה? עידוד נהגי מוניות לעבור למוניות היברידיות בדרגת זיהום 2 ומטה, באמצעות סיוע כספי בסכום של 15-20 אלף שקל למונית (בהתאם לדגם).

תקציב: 30 מיליון שקל.

תועלות: מדובר במהלך עם תועלת גבוהה ומידית לציבור, משום שכיום נעות בכבישי ישראל יותר מ-20 אלף מוניות, המונעות כמעט כולן בדיזל. כשמדובר במוניות, בעיית הזיהום חמורה במיוחד בשל שעות הנסיעה הרבות שלהן בכבישים ובשל פעילותן המוגברת במרכזי הערים.

שלבי הביצוע: במהלך שנת 2016 בוצע הליך מקדים בקרב כל יבואני הרכב לבירור דגמי המוניות ההיברידיות הרלוונטיות עד דרגת זיהום ,. בהליך זה זכתה חברת יוניון מוטורס בע"מ, יבואנית טויוטה בישראל.

בימים אלה זמינים מגוון דגמים של טויוטה לנהגי מונית בסוכנויות ברחבי ישראל, ביניהם טויוטה יאריס, טויוטה פריוס, טויוטה פריוס פלוס ועוד. ההנחה ניתנת לנהגים במעמד הרכישה. רשימת הדגמים מתפרסמת באתר המשרד להגנת הסביבה.
 

אוטובוסים חשמליים

מה? במסגרת שיתוף הפעולה הציע המשרד להגנת הסביבה לחברות התחבורה הציבורית תמיכה בסכום של עד 400 אלף שקל לרכישת אוטובוסים חשמליים. מדובר בסיוע ברכישת 62 אוטובוסים חשמליים חדשים, שיפעלו ברחבי הארץ עד סוף שנת 2017.

תקציב: 23 מיליון שקל.

תועלות: כיום מתבססת התחבורה הציבורית בארץ על כלי רכב המונעים בדיזל, הפולטים מזהמים במרכזי אוכלוסייה. המימון יאפשר למגוון חברות התחבורה הציבורית להגדיל את מספר האוטובוסים החשמליים בישראל, ולהפחית משמעותית את זיהום האוויר במרכזי הערים.

שלבי הביצוע: מספר חברות זכו במכרז קול קורא שפורסם:

אגד זכתה בתמיכה עבור 25 אוטובוסים, שיפעלו במפרץ חיפה.
דן זכתה בתמיכה עבור 21 אוטובוסים, שיפעלו באזור גוש דן.
קווים זכתה בתמיכה עבור שישה אוטובוסים, שיפעלו באזור מודיעין-מכבים-רעות.
מטרופולין זכתה בתמיכה עבור חמישה אוטובוסים, שיפעלו באזור השרון.
סופרבוס זכתה בתמיכה עבור חמישה אוטובוסים, שיפעלו באזור עפולה.

עד סוף השנה, כל 62 האוטובוסים צפויים להתחיל לנסוע על כבישי ישראל.
 
קריאה נוספת:

מערכים לשיתוף רכב חשמלי

מה? תמיכה בהיקף של 12 מיליון שקל לרשויות מקומיות בישראל, לשם הקמת מערך לשיתוף כלי רכב חשמליים. במסגרת הפרויקט יוצבו 230 רכבים בפריסה ארצית, שיאפשרו למשתמשים לאסוף את הרכב במקום אחד ולהחזירו לאחר השימוש למקום אחר. בתהליך קול קורא, זכו חמש ערים, שבהן יקומו נקודות איסוף והחזרה – חיפה, קריית ביאליק, נשר, קריית ים ונתניה.

תקציב: 12 מיליון שקל (10 מיליון שקל מתקציב קק"ל ושני מיליון שקל ממנהלת תחליפי הנפט).
 
תועלות: רכב חשמלי אינו פולט מזהמים לאוויר. עידוד השימוש בכלי רכב חשמליים מביא באופן מובהק לצמצום זיהום האוויר שמקורו בתחבורה. עידוד השימוש ברכב שיתופי, מוביל להפחתת הגודש בכבישים. מיזמים דומים מוכיחים את עצמם במקומות רבים בעולם, שבהם כבר הוקמו מערכי שיתוף של מכוניות חשמליות.

שלבי הביצוע: בימים אלה מבוצעת היערכות לרכישת הרכבים וכן בחירה וסימון מקומות חנייה ייעודיים בערים. מערכי שיתוף הרכב עתידים לקום עד סוף שנת 2017.

התקנת מסנני חלקיקים במשאיות אשפה

מה? חלקיקים הנפלטים לאוויר מרכבי דיזל נמצאו כקשורים למגוון מחלות, ביניהן סרטן הריאות. משאיות אשפה פועלות במרכזי אוכלוסייה, בתוך שכונות מגורים, ועל כן עלולות לגרום לחשיפה גבוהה של הציבור לחלקיקים. התקנת מסנני חלקיקים ברכבי דיזל מאפשרת הפחתה של למעלה מ-98% ממספר החלקיקים הנפלטים.

תקציב: 10 מיליון שקל.

תועלות: כל משאיות איסוף האשפה בישראל מונעות באמצעות דיזל ולכן מייצרות פליטה מוגברת של חלקיקים נשימים. הבעיה מחמירה בשל אופי הנסיעה שלהן, המצריכה האצות ובלימות דחופות תוך כדי נסיעה ברחובות מגורים ובמרכזי אוכלוסייה. לפי הוראות המשרד להגנת הסביבה, חייב כל צי משאיות איסוף אשפה הכולל 10 משאיות ומעלה לצמצם את זיהום האוויר. החל באוגוסט 2017 ייאסר השימוש במשאית שתקן פליטת המזהמים שלה אינו עומד בתקן יורו 4.

שלבי הביצוע: בהליך מכרזי נבחרו עשרה מוסכים ברחבי הארץ, שבהם יותקנו המסננים במחיר מסובסד של עד 6,000 שקל למסנן (סבסוד של כ-85% מעלותו).