1940-1931

למרות פריצת המאורעות בין השנים 1936-1939, קק"ל ממשיכה במפעל הייעור ומסייעת לעלייתם על הקרקע של יישובי "חומה ומגדל". בעשור זה אף נלחמת קק"ל בגזירות "הספר הלבן" האוסרות על מכירת קרקעות ליהודים ברוב חלקי הארץ, ורוכשת קרקעות בנגב ובהרי ירושלים.

ב-1931 וב-1932 עלו שמונה יישובים חדשים על אדמותיה של קרן קימת: שלושה ראשונים בעמק חפר – עין החורש, גבעת חיים ואביחיל; שלושה בשפלת יהודה – כפר אברהם, נטעים וטירת שלום; בשרון נוסד כפר יעב"ץ, ובעמק הירדן – קיבוץ אפיקים.

אחרי סדרה של משפטים עם האריסים שישבו על אדמות עמק חפר, התפנתה קרן קימת לייבש את הביצות באזור ולנקז את הנחלים, וב-1933 הקימו ראשוני המתיישבים את כפר ויתקין. לצד כפר ויתקין ולאורך השרון קמו עוד 15 יישובים כחלק ממפעל התיישבות האלף, שנועד ליישב – כך קיוו בלשכה הראשית – אלף משפחות. התוכנית הזאת ביקשה להפוך את האזור לחממה חקלאית גדולה, שתספק את תצרוכתן החקלאית של הערים הגדולות.

מתיישבי חומה ומגדל מקימים את המגדל וקובעים עובדה בשטח. צילום: ארכיון הצילומים של קק''ל

ב-1933 הגיעו לארץ עולים רבים שנמלטו מגרמניה הנאצית. קרן קימת סייעה ליישובים הראשונים שהקימו עולי גרמניה, וסייעה למפעל חדש, עליית הנוער, שקלט נוער יהודי והכשיר אותו לעבודה חקלאית. קרן קימת נעזרה אז בכישרונות הגדולים של עולי גרמניה, ביניהם צלמים רבים, שנשלחו לקצווי הארץ כדי לתעד את עבודות הקרן ואת יישובי הארץ שקמו על אדמותיה של הקרן. בשנים האלה הפיק הצלם יעקב בן-דוב סרט מיוחד, ארץ-ישראל המתעוררת שמו, ובו עָקב אחרי מסעו של תייר יהודי בארץ-ישראל המתחדשת. בין צילומי האדמה, התלמים שנפתחו בה והיערות שקמו עליה, אפשר היה לראות שימוש ראשון בקטעי אנימציה של מטבעות נופלות אל תוך הקופסה הכחולה.

הקונגרס הציוני ה-18, שהתכנס בפראג בקיץ 1933, שיבח את עבודתה של קרן קימת ואת מנחם אוסישקין, העומד בראשה, במלאת לו 70 שנה. "בהוקירו את עבודתו המתמדת והמבורכת של בעל היובל במשך 50 שנה ויותר למען האומה, הארץ והשפה", הכריז הקונגרס על הקמת כפר שיישא את שמו של מנחם אוסישקין. בגלל הספסרות הקשה בקרקעות הארץ באותן שנים נדחתה הקמת הכפר, ובמקומו זכה האיש, בהמשך העשור, ששני יישובים, דן ודפנה באצבע הגליל, יישאו את שמו – לא ככפרים אלא כמצודות ("מצודות אוסישקין").

על אף הקשיים הראשונים שהעמיד השלטון הבריטי בעמק בית שאן, נרכשו ב-1934 ובשנה שאחריה אלפי דונם בעמק החם והשחון הזה. על הקרקעות החדשות ועל אלה שנרכשו באזור לקראת סופו של העשור הקודם, עלו יישובים, והסימן לקביעות במקום, שהמתיישבים הראשונים ייחלו לו, מיהר להגיע. זה היה ציוץ הציפורים, שהחלו לקנן על העצים הראשונים בעמק שדמה עד אז למדבר. ב-1937 נוסד קיבוץ טירת צבי, במסגרת יישובי חומה ומגדל, והוא היה הדרומי ביותר ביישובי העמק הקודח הזה. אחריו עלו על הקרקע יישובים נוספים, שיצרו שרשרת רצופה של קיבוצים ומושבים.

גאולת האדמה נמשכה במלוא הקצב גם בעשור הזה. הבעיה העיקרית היתה שבעלי הקרקעות שהיו מוכנים למכור את אדמתם הלכו ופחתו, והקרקעות שנותרו היו בעייתיות, בין היתר בגלל בעיות משפטיות סבוכות. בעיה נוספת היתה "הופעתם" של אנשים אשר טענו כי האדמה שקרן קימת מעבדת או מיישבת שייכת להם ולא למי שמכר אותה לקרן. כדי להתגבר על הקשיים האלה, שאיימו להאט את קצב עבודתה של קרן קימת ואת התקדמותו של המפעל הציוני, העסיקה הקרן עורכי-דין רבים, שבדקו את הזכויות של המוכרים שנותרו, כדי לאמת שהזכות או החזקה שלהם אינה פגומה או שנויה במחלוקת.

ילדי עליית הנוער בהגיעם לארץ. קרן קימת סייעה בקליטתם. צילום: ארכיון הצילומים של קק''ל

במקביל, שינו בקרן את דרכי הרכישה של אדמות, ובמקום להפקיד את המלאכה הרגישה כל כך בידיהן של חברות שהתמחו בכך, בעיקר הכשרת היישוב, הקים יוסף וייץ, מ-1932 מנהל מחלקת הקרקעות במקומו של עקיבא אטינגר, מחלקה שנציגיה בכל הארץ רכשו אדמות בעבור הקרן. כך ניצח על עשרות פעולות, שמקצתן נעשו בחשאי והרחק מעיניהם הבולשות של הבריטים, וכך נגאלו עוד קרקעות של חול וחמרה, לס וטרשים. אחר כך החלה תזמורת שלמה של כלי עבודה – בעיקר מעדרים ופטישים – להכשיר את הקרקע לשדות חדשים, לבתי מגורים, לכבישים ולשבילי גישה.

באוקטובר 1934 השלימה קרן קימת רכישה של עוד אדמות על הר הצופים, הפעם מתרומות של ארגון הדסה בארצות הברית, כדי להקים בית חולים אוניברסיטאי. הנאום שנשא מנחם אוסישקין בטקס הנחת אבן הפינה עשה היסטוריה, כאשר בפעם הראשונה בתולדותיה של ארץ-ישראל הועבר ישירות, באמצעות גלי רדיו, לנשות הדסה, התורמות, בוושינגטון. לרבים נדמה היה שהמילים הנחרצות והנמרצות של אוסישקין על גאולת הארץ היו כל כך חזקות ונוגעות, עד כדי כך שהרוח נשאה אותן למרחקים.

בשלהי 1935, בסופה של תקופת הרכישות הגדולה – שנים, שרבים קראו להן ימי "כיבוש העמקים" – היו בידי הקרן 358 אלף דונם אדמה, ואלה היו כבר 41 אחוז מכלל האדמות היהודיות בארץ. על האדמות האלה ישבו 108 יישובים, האחרונים שבהם היו שלוש הקריות בעמק זבולון: קריית מוצקין (שכונה של בני המעמד הבינוני על שם ד"ר אריה-ליאון מוצקין), קרית ביאליק, שכונה של בני המעמד הבינוני מיוצאי גרמניה, וקרית שמואל, על שם שמואל-חיים לנדוי, ממייסדי הפועל המזרחי. באותה שנה יכלו אנשי הקרן להתגאות גם ב-7000 דונם שהבליחו למרחקים בזכות אדרת היער.

את הפלומות הירוקות, שהחלו לכסות קרחות של הרים, יצרו 1.7 מיליון עצים. מי שהכיר את נופי הארץ עשר, עשרים או שלושים שנים קודם לכן הרגיש איך סוף-סוף אפשר היה למצוא גושים של צל על האדמה. גאווה נוספת באותם הימים: הכנסות שיא שנרשמו בקופת קרן קימת.

תל עמל (לימים ניר דוד), ראשון יישובי חומה ומגדל. צילום: ארכיון הצילומים של קק''ל

תל עמל, שנתיים אחרי העלייה על הקרקע. צילום: ארכיון הצילומים של קק''לתל עמל, שנתיים אחרי העלייה על הקרקע. צילום: ארכיון הצילומים של קק''ל

את התקופה הבאה, שנפתחה במאורעות תרצ"ו-תרצ"ט ונמשכה עד להקמת מדינת ישראל בעשור הבא, הגדיר יוסף וייץ כתקופת "הסער" או "סערה ומאבק". בשנים האלה קרן קימת הייתה לא רק חלק מהסערה שעברה על היישוב, אלא חוד החנית של המאבק.

דווקא בשנים האלה, כתב וייץ במבט של שישה עשורים לאחור, "באה התעוררות רבה אצל הקרן הקימת, שהגבירה מאמצים כדי לעמוד במאבק ולסכל את מחשבות הזדון של המופתי ושל שלטון המנדט גם יחד. מכאן ואילך אנו עדים לתופעה מעודדת של חדירה מעבר לחומת החוק, אל האזורים האסורים, של גאולת שטחי אדמה נרחבים וחשובים ויישובם בצורות שונות".

הסערה שיוסף וייץ דיבר עליה החלה ב-19 באפריל 1936. ערביי יפו פתחו במהומות דמים ובמעשי רצח, ואלה התפשטו לכל רחבי הארץ והפכו להתקפה על היישוב העברי כולו, בעיקר על היישוב החקלאי.

בנסיבות האלה הפכה עבודתם של אנשי הרכש של הקרן למסוכנת מאוד, וכך קרה שבמהלך סיור בעמק בית שאן למציאת אדמות לרכישה נהרג חיים שטורמן, איש השומר. למרות הסכנות הצליח מוסה גולדברג מקיבוץ בית אלפא לרכוש – תוך שהוא מסכן את חייו – אלפי דונם של אדמה בעמק הירדן, ועל אף כל הקשיים לא נעצרה עבודת הקרן, אלא הוגברה עוד יותר.

בשנות השלושים המוקדמות הגיעה לשיא ה"בהלה לקרקע", והספסרים הגיעו גם אל הנגב. בעלי הון ביקשו לרכוש אדמות בדרום, ובעסלוג' – לימים רביבים שמדרום לבאר שבע – נרכש אז השטח הגדול ביותר. בפרוץ המאורעות ב-1936 עלו אריסים ומסיגי גבול על האדמות, ומשה סמילנסקי – אשר בזכות קשריו עם הערבים והבדואים זכה לכינוי "חוואג'ה מוסה" – פנה לקרן קימת והציע לגאול את השטחים לפני שיאבדו. בלשכה הראשית בירושלים נענו לקריאתו והחלו לגאול את האדמות האלה. יתדות וגדרות נקבעו שם כדי לסמן עוד אחיזה יהודית בדרום.

ההתעוררות והמאבק שהזכיר וייץ באו לידי ביטוי בכיסוי מפת הארץ בעוד 60 נקודות יישוב חדשות במסגרת שיטת התיישבות ביטחונית מהירה, שזכתה לשם חומה ומגדל. אבל קביעת העובדה בשטח, באמצעות הקמת יישוב והקפתו בחומה ובמגדל, היתה רק סופו של התהליך המואץ שנעשה במסדרונות ובמשרדים של קרן קימת.

טקס הנחת אבן הפינה לבית החולים הדסה, הר הצופים, ירושלים. קק"ל רכשה את האדמות עבור בית החולים. צילום: הארכיון הציוני

המברקים שנשלחו מהלשכה הראשית אל אנשיה בכל רחבי הארץ מעידים על התנופה הרבה ועל החשיבות של כל שעל אדמה נוסף. לא שיקולים של איכות האדמה וטיבה עמדו הפעם מול עיניהם של קובעי המדיניות בחצר המוסדות הלאומיים בירושלים, אלא שיקולים מדיניים וביטחוניים, משום שכל פיסת קרקע שנרכשה ויושבה הגבירה את כוחו של היישוב – והגדילה את הקלפים המדיניים שהיו בידיו לקראת דיונים על עתיד הארץ והגשמתה של הצהרת בלפור. בקיץ 1936, כאשר התקפות על יישובים מבודדים ושכונות ספר היו עניין של יום-יום, פנה אוסישקין לנציגי התנועה הציונית ואמר: "אני דורש מכם כי תכו על לבכם על חטא שחטאנו לפניך, ארץ-ישראל, שהזנחנו עד כה את גאולת אדמתך".

שנה אחר כך האיץ אוסישקין באנשי הוועד הפועל הציוני לרכוש כל פיסת אדמה אפשרית. "עלינו להתאמץ ולתפוס כיום מקומות רחוקים ממרכזי התיישבותנו היום, כדי להבטיח ככל שאפשר את גבולות ארצנו", הוא אמר, "לא עניין החקלאות לעינינו, כי אם, ראשית דבר, אנו שואפים להבטיח לאומה גבולות רחבים יותר של ארצנו". גם אברהם הרצפלד, מאבות ההתיישבות, אמר אז ש"הקניות מחוץ לקו צריכות להיות מעכשיו דחופות יותר מתמיד. אל תעלו על לבכם את המחשבה כי מפני שמקום זה נמצא מחוץ לקו, על כן אין לנו עניין לקנות שם אדמה. הגבול הזה", הוא הוסיף, "עוד לא יהיה הגבול האחרון".

כעבור שנים אחדות הודו רבים מראשי התנועה הציונית שאכן זו היתה קרן קימת לישראל שקבעה, במידה רבה, את גבולות המדינה – תחילה בזכות הרכישה והגאולה של האדמות, ומיד אחר כך בזכות הקמתם של יישובי חומה ומגדל, סלילת כבישים והקמת מגדלי מים.

במשך שלוש השנים (1939-1936), שזכו לשם "המאורעות" ואשר בהן שובשו החיים בארץ באמצעות מארבים בדרכים ורצח מאות יהודים, כוסתה הארץ במספר שיא של יישובים, למעשה ביותר משליש ממספר היישובים שקמו בארץ ב-54 השנים מאז העלייה הראשונה ועד לפרוץ "המאורעות". כפטריות אחרי הגשם קמו כל היישובים החדשים על אדמת קרן קימת, ולהבדיל מיישובים אחרים, שבמשך שנה ויותר הונחה בהם התשתית, כאן נעשה הכול במהירות הבזק, כשממש בתוך שעות אחדות נבנו צריפים, נמתחו אוהלים, הוקמה חומה והורם מגדל.

החומה והמגדל היו לא רק מראה חדש בנוף הקירח בעשרות פינות בארץ, אלא גם שמה של שיטת "ההתיישבות החדשה" הזאת, כפי שכונתה אז. רבים ממקימי היישובים האלה זוכרים את ההתרגשות שאחזה בהם כאשר המגדל, שנבנה מראש והוסע אל נקודת ההתיישבות החדשה על גבי משאית או עגלה, הורם אל האוויר וקבע ברגע אחד עובדה שאפשר לראותה מרחוק – בגליל העליון, בדרום עמק בית שאן, בגבול סוריה, בהרי מנשה או בנגב. קרן קימת סיפקה ליישובים החדשים לא רק את הקרקע – אלא גם את העבודה והפרנסה על הקרקע שאליה עלו, למעשה כבר ביום הגיעם.

אחרי לילה ראשון בשטח, היא סייעה לאנשי היישובים החדשים בהכשרת האדמה שעד יום קודם לכן יד אדם לא נגעה בה, ושילמה להם על העבודה הראשונית של טיפול בקרקע. בשנים האלה ידע כל ילד בארץ ובעולם שקרן קימת עומדת מאחורי כל היישובים שעלו על מפת הארץ, עד שלרגע שכחו את עבודתה המאומצת של הקרן מאחורי הקלעים בגאולת הקרקע. לרגע אפשר היה לחשוב שעיקר עבודתה של קרן קימת הוא סלילת דרכים, נטיעת עצים והעברת צינורות מים.

קריית ביאליק, מהיישובים הראשונים בעמק זבולון, על אדמות שנגאלו בשנות ה- 20. צילום: ארכיון הצילומים של קק"ל

עובדי קרן קימת, אלה העוסקים ברכישה ואלה העוסקים בהכשרת הקרקע לאחר שזו נגאלה, סבבו אז בכל הארץ, ובתנאים הביטחוניים הקשים היה זה סיכון של ממש. חמישה מאנשי גרעין במעלה, שעבדו מטעם קרן קימת, נהרגו ב-1938 בעת סלילת דרך סמוך לקריית ענבים, כחלק מהכנות להתיישבות חדשה של הגרעין שלהם ושל מרכז ויתקין מפולין במקום.

מותם של החמישה – משה באומגרטן, אהרון אולישבסקי, יצחק מגדל, אריה מורדכוביץ' ויהושע פוחובסקי – זיעזע את היישוב והונצח בשירם של מרדכי זעירא וש. שלום חמישה: "חמישה יצאו מולדת לבנות, חמישה... הלמו פטישים בהרים והלמו פטישים. חמישה שם עמדו, סללו וחלמו מסילות וכבישים. יריות פילחו את הבוקר פתאום, יריות. פטישים בידם, בנפשם המתום. נפלו חמש הגוויות... וקמו!". באותה שנה קם במקום קיבוץ מעלה החמישה, הנושא את שמם. משה שרת, מנהל המחלקה המדינית של הסוכנות, הספיד אותם ואמר שדמם נשפך על "המסילה הבלתי גמורה", והבטיח ש"מסילה זו לא תישאר בלתי גמורה. היא תיסלל עד תום. היער יינטע ודמכם ומוחכם יפרוהו".

הקונגרס הציוני ה-20 שהתכנס בציריך ב-1937, שיבח את פעולותיה של קרן קימת בתקופת המאבק וקבע כי היא "נתבעת לגאולה מהירה ונמרצת של שטחי קרקע חדשים כיסוד מוצק להקמת המולדת העברית". בסוף שלוש שנות המאורעות היו בידי קרן קימת עוד 140 אלף דונם, כך שבתקופה הקצרה הזאת היא רכשה שטחי אדמה שכמעט הכפילו את כל מה שהיה בידיה מאז הרכישה הראשונה שלה ב-1904.

לקראת בואה של הוועדה המלכותית הבריטית לחקור את המאורעות בארץ-ישראל – ועדה שזכתה לשם ועדת פיל, על שם היושב ראש שלה – סיכם אוסישקין את המצב: "לפנינו עומדת כיום המערכה המדינית בקשר עם בוא הוועדה המלכותית. מערכה זו תהיה הקשה ביותר. במרכזן של השאלות הניתנות לדיון ולפתרון עומדים שני עניינים: עלייה וקרקע. אלה הם עמודי התווך, יכין ובועז, של מפעל הבניין".

ביולי 1937 פרסמה הוועדה את הצעתה לסיום מצב האלימות בארץ באמצעות חלוקתה למדינה יהודית ולמדינה ערבית. תוכנית החלוקה הבהירה לראשי ההסתדרות הציונית ולקרן קימת, כי המפה המדינית תיקבע באמצעות עובדות בשטח.

ברור היה גם שאזורים בארץ שאדמתם נרכשה ואחר כך יושבו – הם בשטח המדינה היהודית. ברור היה אז שקשה יהיה לקחת מהציונות מקומות שבהם ישבו יישובים, והמסקנה היתה ברורה: צריך ליישב במהירות רבה עוד יותר את עמק בית שאן, את הגליל העליון ואחר כך את הנגב, כדי שגם אלה ייכללו בעתיד בגבולות המדינה היהודית. אוסישקין היה נחוש בדעתו להמשיך ולרכוש אדמות מעבר לשטחים שהוועדה הציעה להקים בהם מדינה יהודית, ובהזדמנויות רבות דיבר על כך שהוא העדיף את "האש הצורבת של ארץ-ישראל כולה על פני הזהב הנוצץ" שוועדת פיל הציעה.

בעקבות חוק הקרקעות הבריטי פרסם אוסישקין קול קורא שבו הפנה את הציבור הציוני לפסוק בספר ירמיהו: "שדות בכסף ייקנו". במלים אחרות, הוא הדגיש את הצורך הדחוף להמשיך במלאכת הגאולה של הקרקעות. בעקבות הכרזתו קם אז מפעל הגלילה, שגאל אז עוד 22 אלף דונם בגליל העליון.

המגדל של מצודת אוסישקין ב'. צילום: ארכיון הצילומים של קק"ל

על רקע מאורעות הדמים בארץ ניטשטשו לא פעם תחומי פעולתם של המוסדות, והם נאלצו לחרוג מסמכויותיהם. כך נתבעה קרן קימת לתת את חלקה, ואף יותר, לא רק באמצעות רכישה מוגברת של אדמות לשם יצירת "אזורי מגן בגבולות", אלא באמצעות הקצבות להקמת נקודות יישוב. היא הקצתה סכומים ניכרים לצורך עלייתן של נקודות יישוב חדשות, לסלילת דרכים, ליישור טרשים וחולות ולהקמת מבני ביטחון.

במאי 1939, כאשר פרסמו הבריטים את הספר הלבן שהגביל את העלייה היהודית לארץ, נוסדו 12 יישובים חדשים – שבעה מהם (מחניים, נווה ים, כפר גליקסון, תל צור, שדמות דבורה, הזורעים ושורשים) ביום אחד, 23 במאי, היום שבו החלו חברי בית הנבחרים הבריטי לדון על ההגבלות שיוטלו על היישוב בארץ.

בעוד אלה דיברו, כאן בארץ עשו, ובמהירות הבזק, כדי לקבוע עובדות, ונדמה היה שדווקא השנים הקשות האלה, שגבו מן היישוב מחיר דמים, היו שנותיה היפות של האדמה המתחדשת. בהלוויותיהם של חללי המאורעות היו שציינו לא פעם, כי האדמה התחדשה בזכות דמם של הנופלים.

בתחילת מאי 1939 הוקמו בקצה הצפוני של עמק החולה שני יישובים חדשים – מצודות אוסישקין קראו להם, ושמם ניתן להם כמתנה ליום הולדתו של האיש שסימל בשנים האלה את גאולת האדמה ואת ההתיישבות עליה. ביום עלייתה של המצודה הראשונה ("מצודת אוסישקין א'", כפי שכינו אותה אז), שכעבור זמן קצר נקראה קיבוץ דפנה (במסגרת הקיבוץ המאוחד), כתב יוסף וייץ ביומנו: "הזרקור של תל עמל פָּתח לפני המפעל העברי את עמק בית שאן. עם תקיעת היתד בעין השופט ניתנה דריסת רגל בהרי אפרים. מחנה האוהלים של חניתה בישר את תחייתו של מערב הגליל העליון. עתה נתגלה לפני המתיישב העברי העמק הפורה ברוב המעיינות, המשתרע למן רגלי החרמון ועד הביצות אשר בדרום החולה".

המשורר שאול טשרניחובסקי השתתף בעלייה של אחת ממצודות אוסישקין על הקרקע, ואת רשמיו – אמנם כאורח וצופה, אך גם כמי שהיטה שכם לסייע (ולפי עדי ראייה, הצטיין בכך) – העלה בשורות אחדות של שיר:"פתאום צצה נקודה באמצע השדה מאי-שם / איש לא אמר, כי שם היא, לבנו בה הרגיש ופעם / עד שהגענו אליה, וכבר בה עסוקים וטרודים / אלה בחפירה של בורות לקיבול עמודי התיל / כורים בחדווה ומסירות, בכובד נשימה וזעה / אלה מקימים הצריף, זה מכניס קרש – וזה קובעו / זה במקבת וזה בגרזן, ואלה מחשבים הגגות... כבר מבצבץ המסד". המצודה השנייה היתה לקיבוץ דן של הקיבוץ הארצי, השומר הצעיר.

ב-12 ביולי 1939 קם בנגב, בנקודה הדרומית ביותר שההתיישבות היהודית הגיעה אליה, קיבוץ נגבה, אחרון יישובי חומה ומגדל. באישון לילה יצאה מבאר טוביה שיירה של כ-50 משאיות, עמוסה ב-300 איש, בציוד ובאספקה. הן נסעו אל נקודה המצויה כ-12 קילומטרים מדרום מזרח לנקודת היציאה, ובו בלילה, בהפתעה מוחלטת, נוסד הקיבוץ הראשון על אדמת הנגב.

בין עבודות פיתוח הקרקע שמסרה קרן קימת לידיהם של מתיישבי חומה ומגדל, היו גם נטיעות. נטיעות רבות היו חדשות, ואחרות נועדו לשקם יערות שהוצתו או נגדמו בעת המאורעות. ב-1938העבירה תחנת הרדיו קול ירושלים, ששידוריה החלו במרס 1936, את השידור הראשון מחוץ לאולפן, ואיש התחנה, מרדכי זלוטניק (לימים אבידע), תיאר את הנטיעות במשמר העמק ואת תהלוכת הנוטעים המתקרבת לאתר הנטיעות.

בקונגרס הציוני ה-21, שהתכנס בז'נבה בקיץ 1939 – הקונגרס האחרון לפני מלחמת העולם השנייה – העלו הצירים על נס את הישגיה של הקרן, אשר "הצליחה לגאול במשך שנות המאורעות 100 אלף דונם קרקע ויותר, שאִפשרו את מפעל הגבורה של ההתיישבות החדשה". הקונגרס גם ציין ש"יותר מבכל זמן אחר נודעת עכשיו לגאולת הקרקע חשיבות מדינית ממעלה ראשונה, ועל כן מצוּוה התנועה כולה להעלות את הדאגה לקרקע על ראש שאיפותיה".

קיבוץ נגבה. צילום: ארכיון הצילומים של קק''ל

מנחם אוסישקין הביע תקווה שגם בעיצומם של ימי המלחמה הקרבה, יתרכז עם ישראל בארצו ויקים את מולדתו החופשית. הוא גם חרד לשלום העולם, לשלומו של העם היהודי ולשלומם של צירי הקונגרס, שיחזרו לאירופה הקודרת ברוחות מלחמה. לראשי הקרן היה ברור שמעתה יש צורך במאבק, ויש רק דרך אחת להיאבק: להמשיך ברכישת אדמות בניגוד גמור לאיסור הבריטי ולקבוע עוד עובדות בשטח באמצעות הקמת יישובים חדשים במקומות שבהם אין יישוב יהודי. במאמר על "דרכנו במדיניות הקרקעית", כתב אברהם גרנובסקי ש"עלינו לבצע בקצב מהיר את כל הקניות שיש ביכולתנו להגשימן, גם אם אין אפשרות ליישב את כל הקרקעות, וההזדמנויות לרכישת קרקע אינן מועטות כלל, למרות גזירת הקרקע".

הניסיון של 40 שנה בעבודת הקרן הקיימת, של 20 שנה במדיניות קרקעית מכוונת ושל שנות התלבטות מאז פרסום גזירת הקרקע – ניסיון זה מורה לנו את הכיוון הנכון של דרכנו: התקדמות ויהי מה... הרחבת יסוד היסודות של מפעלנו ההתיישבותי".

במוצאי יום הכיפורים תרצ"ט כתב המשורר שאול טשרניחובסקי את שירו בו במעדר, ובו תיאר את מה שעשה המעדר של קרן קימת, שבזכות הלהט והקצב של העבודה בשנים ההן קבע את עתידה של הארץ: "בו במעדר חפירות העמקנו / גדר קיבוץ שעלה על קרקע / סלע התיז ניצוצות כי נזעקנו /..בו במעדר ניישר אל מול שמש / מעניות לעתיד הרחוק / ובנתיבות עולמים ללא כמש / יעל זרענו בשדה לבלי חוק / בחריצים נפלסמו באון אל העתיד / הממשמש וער – / בו במעדר!".

בתחילת 1940, כאשר פרסמו הבריטים את גזירות הקרקע שאסרו על היהודים רכישת אדמה ביותר מ-90 אחוז משטחי הארץ, היו על אדמת הארץ עובדות שלא היה אפשר להזיז ממקומן, וברור היה שהמירוץ של קרן קימת נגד הזמן לכל אורך שנות השלושים, ובמיוחד בשנות המאורעות, היה חיוני כל כך. בסיומה של תקופה כל כך סוערת נדמה היה אז שהמלים שאמר אוסישקין בעת הוויכוח על רכישת אדמות עמק יזרעאל ב-1921 שוב נמצאו תקפות: "אם היינו מחמיצים את הקנייה, הייתם רשאים לראות אותנו כפושעים". בינתיים, באירופה התחוללה מלחמה, ובארץ הצרו הבריטים את צעדי היישוב. דוד בן-גוריון, אז ראש ההנהלה הציונית, הכריז אז: "אנחנו נילחם בגרמנים כאילו לא היה ספר לבן, ואנחנו נילחם בספר הלבן כאילו לא היתה מלחמה".

כחלק מהמאבק בגזירות הקרקע הוחלט בקרן קימת לשנות כיוון, תרתי-משמע. אחרי יותר מ-20 שנה שבהן נרכשו מרבית אדמות המרכז והצפון, הפנתה הקרן את פעולותיה לכיוון הנגב כדי להגדיל את האחיזה היהודית בו. הנקודה היהודית הדרומית ביותר היתה, כאמור, קיבוץ נגבה, ובין נגבה ושכנותיה בדרום – רוחמה ובאר טוביה – לבאר שבע, וכמובן מדרום לבאר שבע, השתרעו אדמות רבות, שאליהן כיוונה הנהגת היישוב.

היעד היה ברור: אדמה, אדמה ועוד אדמה, ולא חשוב מה טיבה. בשנים שאחר כך יתברר שגם אדמת הנגב והמדבר יכולה להצמיח פרי וירק וגם בחולות הנודדים אפשר להקים יישובים של קבע. ראשי קרן קימת ראו בכך לא רק שינוי כיוון גיאוגרפי אלא גם כיוון פעולה חדש – הכיוון המדיני. רכישת הקרקעות בנגב "אינה עולה לעתים קרובות בד בבד עם הכיוון ההתיישבותי-הכלכלי, שכן לא כל הקרקעות, שנקנים בגלל טעמים מדיניים, כשרים לחקלאות", אמר אברהם גרנובסקי.

"אדרבה", הוא הוסיף, "יש שקרקעות הנרכשים מתוך צורך מדיני עוד מקשים על ההתיישבות כי הם גורמים להתייקרות הקרקע ולהוצאות מיותרות; ואף על פי כן, עומדת קרן הקיימת ורוכשת אותם". גם מנחם אוסישקין קבע אז ש"הכמות חשובה יותר מן האיכות". לא פעם הוא אמר ש"השטח הוא התופס היום את המקום הראשון", ו"אם אנחנו רוצים להיות מוכנים לקראת העתיד, הרי היסוד הראשון לכך יהיו השטחים הנרחבים שיימצאו בידינו".

עיבוד שדות ראשונים בנגב. צילום: ארכיון הצילומים של קק''ל

שוב, כאילו ראה מול עיניו את מפת החלוקה שקבע האו"ם בכ"ט בנובמבר 1947, הוא הזכיר שרכישת אדמות חקלאיות וישיבתם של יהודים בכפרים הם כוחו של העם. "אפילו העיר העברית השלמה", הוא אמר, "אין לה אותה חשיבות מדינית, שיש ליישובים הכפריים". מה שברור היה שבגזירות הקרקע לוחמים באמצעות יותר קרקע. גם בן-גוריון תמך בכל צעד שכזה, שיחזק את מה שהגדיר כ"כוחנו הממשי בארץ". בכינוס של קרן קימת שנערך בתל-אביב, עם פרוץ מלחמת העולם השנייה, הוא אמר ש"רק העמדות הבטוחות שתהיינה בידינו עלולות לקבוע. כוחנו באנשים ורכושנו – בקרקע. רכישת הקרקע כיום אין בה רק משום הגברת הנכס הלאומי, כי אם משום בניין יסודות חדשים שבהם תלוי גורלנו".

שוב נרתמו למשימה עורכי הדין שמצאו כל פרצה אפשרית בחוק, ושוב נבדקו הרישומים ו"תעודות הזהות" של כל פיסת קרקע שנראתה באופק. שוב נפתחו מפות חדשות וישנות, שוב סומנו עוד אדמות שחשוב לרכוש, ושוב יצאו לשטח האנשים שביקשו למדוד ולאמוד. בתקופה הזאת נרכשו גם אדמות שכבר היו בידיים יהודיות פרטיות – ועם הרכישה עברו לידי הבעלים החדשים, קרן קימת לישראל, גם הזכויות שהיו בידי המוכרים לרכוש אדמות נוספות באזור.

כדי להסתיר את הרכישות מעיני הבריטים, נרשמו אדמות שנרכשו מידי הבדואים בספרי הקרקעות של הבדואים ולא בספרי הטאבו של השלטון הבריטי. מרבית האדמות בנגב – באותם אזורים שנודעו אז כ"אזורים אסורים" – נקנו עוד בעשור הזה, אבל יישובן ייעשה כבר בעשור החמישי. בין המובילים ברכישת אדמות הנגב היה משה סמילנסקי, איכר ופרדסן, סופר וחבר הדירקטוריון של קרן קימת.

עם סיומו של העשור היה ברור לכל יהודי בעולם שקרן קימת פועלת ברוח החזון של מייסדיה ארבעה עשורים קודם לכן – אבל הרבה יותר מכך, ולמעשה היא הכלי החשוב ביותר בידיה של התנועה הציונית לא רק לגאולת אדמה ולהתיישבות חקלאית, אלא לביצורו ולביטחונו של היישוב ולקידום מטרותיו המדיניות. באחד מעיתוני התקופה נכתב ש"הקרן לא רק קימת – אלא מובילה מהלכים מזהירים שעוד ידובר בהם".

כתיבה: איזי מן, מערך הסברה, קק"ל