בישראל, כמו בשאר מדינות המערב, זיהום האוויר הוא גורם הסיכון הסביבתי הגדול ביותר לבריאות הציבור. לתחבורה יש תפקיד עיקרי כמחוללת זיהום אוויר ומאחר שכלי תחבורה פולטים את הזיהום במרכזי האוכלוסייה בגובה הקרקע, השפעתם על בריאות הציבור היא הגדולה ביותר. ארגון הבריאות העולמי קבע כי הזיהום ממנועי דיזל מסרטן ומסוכן לאדם. ארבעה מיזמים מקודמים במסגרת מהפכת הרכב הנקי, שנועדה לצמצם את זיהום האוויר מתחבורה.
לפי הערכות ה-OECD משנת 2015, כ-2,220 מקרי מוות מוקדם בישראל מדי שנה הם תוצאה של זיהום אוויר – וכמחצית מאלה נובעים מפליטות תחבורה. בשנת 2015, בשבע מתוך שמונה תחנות ניטור אוויר הצמודות לצירי תחבורה בגוש דן נמדדו חריגות מתקני איכות האוויר הקבועים בחוק. גם בירושלים ובחיפה נמדדות חריגות דומות מתקני איכות האוויר. בנוסף להשלכות הבריאותיות הישירות, יש להוסיף גם השפעות כלכליות הקשורות לאובדן ימי עבודה ולעלויות אשפוז, המוערכות ב-28 מיליארד שקל בשנה.
המזהמים העיקריים הם כלי רכב מונעים בדיזל, ביניהם אוטובוסים, משאיות, מיניבוסים, מוניות וטנדרים ישנים.
מהפכת הרכב הנקי של קק"ל והמשרד להגנת הסביבה כוללת ארבעה מיזמים, שמטרתם לצמצם את זיהום האוויר מתחבורה, בתקציב כולל של 75 מיליון שקל.