ב-1910 הצליח יהושע חנקין, גואל האדמות הנודע שעסק ברכישת אדמות לחברת יק"א מייסודה של הברון הירש, לרכוש 3500 דונם בלבו של העמק. האיש הזה, שבלי פעולתו לא תתואר רכישת קרקעות לעם, כפי שאמר עליו ההיסטוריון אלכס ביין, הכיר את כללי המשחק – לפעמים זה משחק פתלתל, לפעמים זה משא ומתן חמקני – של רכישת קרקעות והעברתן.
"רכישת קרקע", כתב ההיסטוריון יצחק זיו-אב, חבר הדירקטוריון של קרן קימת במשך שנים רבות, "פירושה התרת פקעת של רישומים, גבולות מטושטשים, זכויות חזקה וסכסוכי ירושה ושימון ידיהם של פֶחות תורכים, וסבלנות, סבלנות, סבלנות".
חנקין, רכוב על סוס, יצא פעמים רבות אל האוהלים בלב המדבר, אל בקתות החימר שבעמק ואל הארמונות של האפנדים העשירים כדי לנהל משא ומתן ארוך ומייגע, עד שחזר ליפו והודיע שרכש את העמק ממשפחת סוּרְסוּק, משפחה סורית שישבה בבירוּת והעסיקה אריסים על אדמותיה.
בפתחו של העשור השני היה העמק חלום שהתגשם. רק כששב ליפו ועיניו מאירות מהתרגשות, סיפר חנקין שאת סכום הכסף ששילם לסורסוק כמקדמה השיג באמצעות הלוואה שנטל מאחד מקרובי משפחתו של סורסוק עצמו, ולשם כך יצא בדרך היבשה למסע ארוך למצרים.
כל שטח אדמה שגאל חנקין היה תוצאה של מסעות שכנוע ורכיבות רבות וארוכות אל בעלי האדמות, אל באי כוחם, אל היורשים ואל כל מי שדרכו אפשר היה לפצח את הפקעת הסבוכה הזאת של בעלויות ויריבויות. רק אחרי עשרות שעות של שתיית קפה ליד המדורות בלילה ועישון נרגילה באוהל בשעות היום הצליח להחזיר עוד אדמה לחיק הציונות.
ב-1911 נוסדה במרכזן של האדמות הראשונות שנגאלו בעמק, אדמות פוּלֶה, החווה הקואופרטיבית ("הקואופרציה") של מרחביה, שהיתה היישוב היהודי הראשון בלב העמק, ומיישביה היו פועלים מוותיקי ארגון השומר. היישוב החקלאי שהפך את העמק מחלום רחוק ותימהוני לתחילתה של מציאות מלבלבת הוקם על אדמותיה של קרן קימת לפי רעיון של הסוציולוג היהודי פרנץ אופנהיימר, מומחה בין-לאומי להתיישבות, שהצטרף לתנועה הציונית ואשר נודע בכינויו "רופא החברה". על חלקה נוספת שרכשה קרן קימת הקימה קבוצה אחרת של אנשי השומר, בעיצומם של ימי מלחמת העולם הראשונה, את היישוב השני בעמק – תל עדש, לימים תל עדשים.
ב-1912 הקימה קרן קימת עוד חווה חקלאית – חוות הניסיונות החקלאית בבן שמן, שבה נערכו הניסיונות הראשונים בעבודת המשק המעורב. האגרונום והבוטנאי יצחק וילקנסקי, אשר מונה למנהל החווה, הפך את הגבעות שבדרך לירושלים לא רק לירוקות, אלא גם למניבות פרי וירק, ומי שעלה מיפו לירושלים יכול היה לראות אז איך הציונות עורכת היכרות מחודשת עם האדמה, מנסה להבין אותה ולדעת מה טוב לה ומנצחת הזנחה של אלפיים שנה. כאן אפשר היה להריח ניחוחות ראשונים של כפר ישראלי מתחדש בארץ-ישראל.
קרן קימת עסקה כבר עשור שני באדמה, כשהיא גואלת "דונם פה ודונם שם", באמצעות שליחים שהכירו את נתיבי המדבר, את אורחות חייהם של בעלי האדמות ואת הסבך המשפטי הכרוך בכל העברת בעלות. על האדמה הזאת המשיכה הקרן להניח את היסודות של המפעל הציוני ואת היסודות המוצקים של הרוח הציונית. באותן שנים הודיעה חברת עזרה בגרמניה על כוונתה להקים בחיפה מוסד ללימודי טכנולוגיה.
לשם כך רכשה קרן קימת חלקת אדמה בהדר הכרמל, באחד ממדרונותיו של הכרמל, וב-1912 הונחה שם אבן הפינה לבניין הראשי של הטכניון. הקונגרס הציוני ה-11, שהתכנס בווינה בשנת 1913, נזכר אז ברעיון נוסף שהעלה פרופסור צבי הרמן שפירא בקונגרס הציוני הראשון: להקים בארץ אוניברסיטה. קרן קימת התבקשה לרכוש אדמה בעבור המוסד האקדמי הראשון בארץ-ישראל.
ארתור רופין, מנהל המשרד הארצישראלי, ניהל משא ומתן ארוך עם גריי היל, לורד אנגלי זקן שהתגורר בבית שבנה על הר הצופים בירושלים. בעזרת תרומתו של הנדבן יהודה ליב גולדברג הושלמה העיסקה, ואדמות הר הצופים הועברו לידי קרן קימת. רק באמצע העשור הבא, ב-1925, נחנכה על האדמה הזאת האוניברסיטה העברית.
עוד אחת מפעולותיו הרבות של רופין היתה הקמת שכונות מגורים לעולים מתימן שהביא לארץ ה"שליח" הראשון, שמואל יבניאלי. קרן קימת והמשרד הארצישראלי השתתפו במימון מסעו לתימן ב-1910, וכאשר הגיעו העולים לארץ, קרן קימת היתה שותפה בקליטתם ובהקמת בתים ומשקי עזר בשכונת מחנה יהודה בפתח תקווה, בשעריים ברחובות, בנחליאל בחדרה וכן בראשון לציון, בנס ציונה, בזיכרון יעקב וביבנאל.
יושב ראש קרן קימת - מכס בודנהיימר ואחד מחברי הדירקטוריון באו לארץ לעמוד מקרוב על צרכיה של העלייה הזאת והחליטו לא על "עזרה ראשונה" לעולים, אלא על הושבתם במושבות ובערים הוותיקות ועל בנייה של משקים, שבהם יוכלו להתבסס בארץ. על המודל הזה חזרה קרן קימת פעמים נוספות במשך מאה שנותיה, כשהיא רואה בקליטת העלייה כלי חינוכי חשוב לקשירת הקשר בין העולה לבין האדמה. זה היה גם כלי נוסף בגאולת אדמות הארץ מן השממה והעזובה.
ספרי הפרוטוקולים של ישיבות הדירקטוריון והקונגרסים הציוניים מתעדים ויכוחים לא מעטים, באותן שנים, על כך שקרן קימת לא מתרכזת רק ברכישת קרקע, אלא משתלבת במפעלים אחרים – בעיקר של חינוך וקליטת עלייה – שאין להם קשר ישיר למטרה הראשונית.
בודנהיימר הסביר – בכתב ובעל-פה – שהפעולות ה"אחרות" אינן סטייה מ"דרך הישר", אלא מחזקות את המטרה החשובה של גאולת הארץ. הוא ציין, שאין תועלת ברכישת אדמות אם לא יוכשרו פועלים להתיישבות על האדמות והן יישארו בשיממונן.
גם הקמת בתים לפועלים או מימון משלחת להבאת עולים וסיוע ביישובם וגם השתתפות בחיי התרבות בארץ תרמו, בעיניו, למטרה הזו. כך קרה שבכל פעם שמצא עצמו מסביר למתנגדים את פשר הפעולות שאינן רכישת אדמה לצורך התיישבות חקלאית, הקהל שהקשיב לו – ובו גם המתנגדים – מחא כפיים.
היו שאמרו, שנים רבות אחר כך, שגם בפעולות החינוכיות ובקליטת עלייה חדשה העמיקה קרן קימת את שורשיה על האדמה ואת מידת הגאולה שהביאה לאדמה, כי הגאולה האמיתית של האדמה נעשית כאשר אדם יושב עליה, מפתח ומכשיר אותה ומשיב לה צבעים וריחות.