המוסדות הציוניים, הקופסה הכחולה והחיבור לידידים בעולם
השבוע השני של המשלחת החל בביקור בבית המוסדות הלאומיים בירושלים, משכנו של ארגון קק"ל העולמי. בבניין ההיסטורי מימי המנדט הבריטי שוכן אולם ספרי הכבוד, המשמר את הספרים עבי הכרס המרשימים שמוקירים את תורמי קק"ל בעולם. תמיכתם של ידידי קק"ל מרחבי העולם היא שאפשרה את רכישת האדמות לפני קום המדינה ואת פיתוח הארץ מאז ועד היום.
האחראית לאולם ספרי הכבוד אפרת בניבניסטי הסבירה שכריכות הספרים הן יצירות אמנות שמציגות אירועים היסטוריים בולטים בתולדות עם ישראל.
במקום מוצגת גם תערוכת קופסאות כחולות היסטוריות, ממקומות שונים ומתקופות שונות. מרגשת במיוחד הקופסה שנמצאה בהריסות גטו ורשה לאחר מלחמת העולם השנייה. בשונה ממרבית המדינות בעולם, באוסטרליה הקופסה הכחולה היא עדיין גורם דומיננטי בפעילות JNF.
מנכ"ל קק"ל אמנון בן עמי בא לברך את חברי המשלחת, ואמר להם: "אני בטוח שאתם מתרשמים מישראל, ובשובכם הביתה תדעו אלו מסרים להעביר על ארצנו".
יד ושם: לזכור ולעולם לא לשכוח
המשלחת המשיכה לסיור במוזיאון להנצחת השואה "יד ושם". הם צעדו בשדרת חסידי אומות העולם, שלזכר כל אחד מהם ניטע עץ כסמל לחיים. הם סיירו במוזיאון וצפו בסרטים, במוצגים ובעדויות מחורבנה של יהדות אירופה.
לאחר הסיור השתתפו בסדנה מרתקת ורלבנטית במיוחד למורים, בנושא הוראת השואה לתלמידים. "איך אנחנו כמורים יכולים אפילו להתחיל ללמד את תלמידינו על השואה?", שאל את הנוכחים מנהל מחלקת העולם היהודי ביד ושם הרב משה כהן. "ההיסטוריונים מלמדים את העובדות, אבל אנחנו, כמחנכים, מעניקים לעובדות אלו משמעות".
הוא הציג את העקרונות של יד ושם בהוראת השואה, ביניהם העברת מורכבות הנושא בהתאם לגיל התלמידים, הימנעות משיפוטיות, יצירת אמפתיה ושימוש בשיטות אינטר-דיסציפלינריות. "למספר שישה מיליון אין משמעות, עלינו לתת שמות לקורבנות. אנחנו לא לומדים דבר מהמוות, רק מהחיים אפשר ללמוד", סיכם.
בתום הביקור המרגש באתר יד ושם, כשכולם ספונים בכאב הזיכרון ובתמונות הקשות של זעקות השבר של מיליוני משפחות, נשים וטף, קיבלו המורים בהפתעה מכתבים שכתבו להם בני משפחותיהם באוסטרליה טרם צאתם למסע. הם פתחו את המעטפות בהתרגשות ובידיים רועדות וקראו בעיניים דומעות מה יש ליקיריהם לומר להם בעת מסעם בישראל.
צמיחה בצל הטרור
תושבי גבול עזה מתמודדים עם אתגרים לא פשוטים, בצל טרור שנמשך כבר שנים. העיר שדרות היא דוגמה מובהקת לניסיון לקיים חיים נורמליים למרות המצב הביטחוני הבלתי אפשרי. תושבי האזור מאמינים שהתשובה הטובה ביותר לטרור היא להמשיך לבנות, לפתח ולצמוח. כמובן שקק"ל התגייסה למען מטרה חשובה זו, בעזרת ידידיה באוסטרליה ובשאר העולם.
"כבר יותר מעשור אנחנו תחת מתקפת טילים, ולמרות זאת העיר גדלה ומתפתחת", אמר לאורחים ראש עיריית שדרות אלון דוידי. "חיים פה אנשים מרקע מגוון, וכולנו פשוט רוצים לנהל חיים נורמליים".
מנקודת התצפית על גג ישיבת ההסדר צפו חברי המשלחת לעבר גבול עזה, והבינו עד כמה הכול קרוב בישראל. מאותה נקודה אפשר גם לראות את התקדמות העבודות להקמת פארק הגבורה. הפארק, שמוקם בתמיכת JNF אוסטרליה, יכלול אגם מלאכותי ובמרכזו אי וכיתת לימוד פתוחה ללימודי טבע וסביבה.
מנהל JNF במלבורן לשעבר ג'ו קרייצר עלה לישראל לפני כשנתיים וכיום מסייע בפיתוח ישיבת ההסדר. "אתם מבקרים עכשיו בארץ של ניסים, וזוהי זכות להיות חלק מהנס הזה", אמר לאורחים.
ראש ישיבת ההסדר הרב דוד פנדל הודה בחום ל-JNF אוסטרליה על הסיוע בפיתוח העיר, ואמר: "בעוד שכנינו יורים וזורעים הרס, אנחנו בונים ויוצרים, כי ישראל מאמינה בחיים".
תיכון שער הנגב: חינוך וזהות יהודית
היום הסתיים במפגש עם הצוות החינוכי בתיכון שער הנגב, הסמוך לגבול עזה. בית הספר, שכולו ממוגן, פותח בסיועJNF אוסטרליה.
"חשוב לנו לפגוש אתכם ולהחליף רעיונות על חינוך וזהות", אמר למחנכים אהרל'ה רוטשטיין, מנהל בית הספר.
המורים התחלקו לקבוצות, ויחד עם עמיתיהם הישראלים דנו בסוגיות שונות: מהי הזהות שלנו? מה יחסנו לאלוהים? כיצד משתנה העם היהודי ומה עתידו? כמובן שגם שאלות מחיי היומיום בבית הספר עלו בשיחה: כמה תלמידים בכל כיתה? אילו מגמות יש? כיצד יוצרים חיבור בין תלמידים מקהילות שונות? מה התחושה כשלומדים תחת אש?
השיחה בין המורים הישראלים והאוסטרלים שימשה הזדמנות נפלאה לדיון מעמיק בין אנשים שבאים ממקומות שונים, אבל לכולם משותפת אהבת החינוך והדאגה לדור הצעיר.