יער אשתאול-דרך בורמה

אשתאול- אבי_חיון
צילום: ארכיון הצילומים של קק"ל
יער אשתאול משתרע על פני כ-12 אלף דונם בצפון שפלת יהודה. היער נטוע במדרונות של גבעות נמוכות המתנשאות לרום של עד כ-350 מטרים מעל פני הים. חלקו המזרחי של היער גובל בכביש 38, המציין את הגבול בין השפלה להרי ירושלים. בצפון תוחם את היער בכביש תל אביב-ירושלים (כביש 1), ובדרום תוחם אותו כביש 44 ובמערב כביש 3.

תעודת זהות

  • איך להגיע

    ליער אשתאול ניתן להיכנס ברכב פרטי בחמש כניסות:

    מצפה הראל: כביש 44, בין סימני ק"מ 5-6.

    משתלת אשתאול: כביש 44, בין סימני ק"מ 1-2.

    נוה שלום: כניסה מכביש הגישה ליישוב.

    דרך בורמה: כביש 38, בין סימני ק"מ 27-28 (לבאים מכיוון שער הגיא בלבד).

    מסילת ציון: מכביש הגישה למושב מסילת ציון מסתעפת דרומה דרך הנכנסת ליער.

    לתשומת לבכם: קק"ל מתחזקת את הדרכים אך לעתים הדרכים משתבשות. סעו בזהירות.

  • עלות כניסה

    הכניסה ליער אינה כרוכה בתשלום.
  • מרחב-

    מרכז
  • אזור ניהול גאוגרפי בקק"ל-

    ההר וירושלים
  • אתרים מיוחדים ביער-

    משתלת אשתאול, מצפור שירי, המצפור הפנורמי, גבעה 314, דרך בורמה ואתריה: מצפה הראל, עין סוסין, מעלה התאנים, הסרפנטינה, צינור השילוח, מצפה נוף דרך בורמה, עין חילה, עין מסילה, אנדרטת התזמורת האדומה, מצפור שער הגיא, ח'ירבת ח'תולה.
  • אתרים נוספים בסביבה-

    סטף, נטף, פארק קנדה-איילון, הר הרוח, עין נקובה, יער החמישה-נווה אילן, אבו גוש.
  • אתרים מונגשים-

    יש
  • סוג חניון-

    חניונים מונגשים,חניוני פיקניק
  • תחומי עניין-

    מצפורים

על היער

יער אשתאול משתרע על פני כ-12 אלף דונם בצפון שפלת יהודה. היער נטוע במדרונות של גבעות נמוכות המתנשאות לרום של עד כ-350 מטרים מעל פני הים. הגבעות בנויות סלעי קירטון רכים ומדרונותיהן תלולים למדי. רק העמקים הצרים שבין הגבעות מעובדים.

חלקו המזרחי של היער גובל בכביש 38, המציין את הגבול בין השפלה להרי ירושלים, הבנויים גיר קשה. בצפון תוחם את היער בכביש תל אביב-ירושלים (כביש 1), בדרום תוחם אותו כביש 44 ובמערב כביש 3.

קק"ל החלה בנטיעת יער אשתאול בשנות ה-50' של המאה ה-20. הנוטעים הראשונים היו עולים חדשים שהתיישבו במושבי הסביבה. עץ היער העיקרי הוא אורן ירושלים, ובנוסף כוללות הנטיעות גם מיני עצי מחט אחרים וחלקות איקליפטוס. קק"ל מטפחת ביער אשתאול כ-160 דונם עצי זית ועצי חרוב נושאי פרי.

מצפה הראל ביער אשתאול. צילום: יעקב שקולניק
מצפה הראל ביער אשתאול. צילום: יעקב שקולניק
יער אשתאול נמצא באזור שהיה נחלתו של שבט דן. פזורים בו שרידי גיתות קדומות חצובות בסלע ובתי בד עתיקים, בצד חורבות מהתקופה הביזנטית. במלחמת העצמאות עברה כאן דרך בורמה שבה התנהלו השיירות שהובילו אספקה לירושלים הנצורה.

יער אשתאול הוא חלק מפארק רבין. ראש הממשלה החמישי של מדינת ישראל יצחק רבין פיקד במלחמת העצמאות על חטיבת הראל, שלחמה בדרך לירושלים. קק"ל טיפחה את יער אשתאול, הכשירה בו דרכי נוף מסומנות לכלי רכב פרטיים ושילטה את אתריו המרכזיים. בצד דרכי היער פזורים חניונים רבים לפיקניק. בתחום היער עוברים גם שביל ישראל ושביל האופניים מים לי-ם, המחבר בין תל אביב וירושלים.

מסלולי טיול ואופניים

למידע מפורט על מסלולי טיול ביער אשתאול-דרך בורמה:

למסלול טיול ביער אשתאול באתר מסלולי הטיולים של קק״ל

מחניון אשתאול לנוה שלום

הדרך, שאורכה כתשעה קילומטרים, יוצאת מחניון אשתאול הצמוד לכביש 44, פונה צפונה, חוצה את דרך בורמה ומגיעה לנוה שלום. לאורך הדרך הציבה קק"ל חניונים. הדרך מסומנת בסימון קק"ל שחור.

חניון אשתאול, הצמוד לכביש 44, משמש גם מבואת כניסה לשביל האופניים שסימנה קק"ל, המחבר את נמל תל אביב עם ירושלים. שביל האופניים מלווה בחלקו את הדרך המסומנת שחור.

מהחניון נעפיל בדרך הסלולה, החולפת על פני משתלת אשתאול, שבה מכינה קק"ל את השתילים שמיועדים לפאר את יערות הארץ. הדרך ממשיכה וחולפת על פני משרדי חבל מרכז של קק"ל. מיד אחרי הפנייה למשרדים מסתיימת הדרך הסלולה ומתחילה דרך עפר המסומנת בסימון שחור. מעט הלאה מכאן ניצב מימין חניון הזיתים ובו שולחנות פיקניק בצל עצי זית.

חניון או'היגינס‬

כקילומטר אחרי חניון הזיתים הדרך מגיעה לחניון או'היגינס, מהחניונים המרכזיים ביער. בחניון הכשירה קק"ל מתקני שעשועים לילדים. ברנרדו או'היגינס (1778-1842) היה איש צבא ומדינאי חשוב שחתר לעצמאות צ'ילה בפרט ומדינות אמריקה הלטינית בכלל.

ידידי קק"ל באמריקה הלטינית תרמו ליצירת חניונים רבים ביער אשתאול, ולבקשתם החניון נקרא על שמו של או'היגינס, שדמותו מוטבעת במדליון המוצב באנדרטה שבפאתי החניון.

חניון או'היגינס ביער אשתאול.  צילום: ארכיון צילומי קק''ל
חניון או'היגינס ביער אשתאול. צילום: ארכיון צילומי קק''ל

מצפור שירי ומצפור פנורמי‬

הדרך המסומנת שחור ממשיכה צפונה, חולפת על פני הסתעפות מסומנת כחול (4X4) ומגיעה למצפור שירי, הניצב משמאל לדרך. בנקודה יפהפייה זו יורדות מדרגות עץ למרפסת תצפית ובה ספסלים ושולחן המוצב בצל אורן. המצפור, שהוקם לזכר שירי לוינגר, צופה על עמק נחל שורק, הר כרמילה ורכס צרעה. בסמוך לכאן נמצא מצפור פנורמי ובו חניון ומתקני שעשועים לילדים. החניון נגיש לאנשים עם מוגבלויות.

הדרך המסומנת שחור ממשיכה צפונה ולאורכה הציבה קק"ל חניונים אחדים. במרחק כ-1.8 ק"מ מהמצפור הפנורמי ניתן לצאת מהיער בדרך מסומנת ירוק, הפונה שמאלה למושב תעוז. כחצי קילומטר הלאה משם חוצה הדרך שלנו את דרך בורמה, ליד "הסרפנטינה" (ראו בהמשך).

כ-1.2 ק"מ לאחר חציית דרך בורמה, כדאי להתעכב בחניון לזכרו של אברהם ("בומה") גולדשטיין. בסמוך לדרך נראים שרידי פסיפס של כנסייה ביזנטית ובו עיטורי ריבועים בצבע חום ומעגל שבמרכזו צלב גדול. בקצה החניון, ליד מתקן מקורות, נמצאים שרידי כבשן סיד.
מצפור פנורמי. צילום: יעקב שקולניק
מצפור פנורמי. צילום: יעקב שקולניק

גבעה 314‬

הדרך ממשיכה. לפני היישוב נוה שלום, בצומת דרכים, שוכן חניון אייבי נתן. כ-300 מטר מערבה משם, משמאל לדרך ממש בצד היישוב נוה שלום, שוכנת גבעה 314.

הגבעה מילאה תפקיד חשוב בקרב על לטרון במלחמת העצמאות. במסגרת מבצע בן נון א' (ליל 25-24 במאי 1948) ניסו כוחות חטיבה 7 הצעירה וגדוד 32 לפרוץ את גזרת לטרון, שהיתה בשליטת הלגיון הירדני. הכוח ספג אש עזה. מפקד פלוגה א' של גדוד 32 רם רון השתלט על גבעה 314, עמד בפני התקפות נגד וחיפה על נסיגת פלוגה ב' של הגדוד. במבצע בן נון א' נהרגו יותר מ-70 מלוחמי הכוח התוקף.

גבעה 314 חצצה בין לטרון הירדנית לדרך בורמה. לאחר מלחמת העצמאות שכנה בה עמדה קדמית של צה"ל, שאבטחה את קו שביתת הנשק בין ישראל וירדן.

היישוב הסמוך נוה שלום נוסד בשנת 1969 במטרה לקדם דו-קיום בין יהודים לערבים. בכפר מתגוררים יחד יהודים וערבים, בהם מוסלמים ונוצרים.

דרך בורמה

הדרך יוצאת ממצפה הראל, פונה מזרחה ומסתיימת בכביש 38 ליד מושב מסילת ציון. לאורך הדרך הציבה קק"ל חניונים, שילוט ואמצעי המחשה המתארים את אווירת ימי מלחמת העצמאות. אורך הדרך ביער אשתאול כתשעה קילומטרים וחצי והיא מסומנת בצבע אדום.

דרך בורמה היא נתיב תנועה שנפרץ במהלך הקרבות על ירושלים הנצורה במלחמת העצמאות. תוואי הדרך מתחיל באזור מושב בקוע, חוצה את גבעות שפלת יהודה ועולה בתלילות בהרי יהודה אל בית מאיר. הדרך עקפה את לטרון, אזור שהיה בשליטת הצבא הירדני. העיתונאי האמריקאי קנת בילבי, שסיקר את מלחמת העצמאות, הוא שטבע את השם "דרך בורמה". הדרך המקורית נסללה במלחמת העולם השנייה על ידי כוחות בנות הברית, במטרה לעקוף את הדרך הראשית, שהיתה בידי היפנים.

שחזור המשוריינים בדרך בורמה. צילום: יעקב שקולניק, ארכיון הצילומים של קקל
שחזור המשוריינים בדרך בורמה. צילום: יעקב שקולניק, ארכיון הצילומים של קק"ל

גילוי הנתיב ופריצת דרך בורמה

הימים ימי מלחמת העצמאות. ירושלים הבירה נצורה. כיבוש הכפרים בית ג'יז ועין סוסין, ששכנו בתחום יער אשתאול של ימינו, העניק אפשרות ליצירת נתיב תחבורה שעובר הרחק מטווח האש של הלגיון הירדני. ב-29 במאי 1948 נמצא שהדרך עבירה לג'יפים. אנשי ההנדסה של חטיבה 7 שיפרו את הנתיב ככל שיכלו ובלילה שבין 10 ו-11 ביוני 1948 עברה בו שיירת האספקה הראשונה לירושלים. למרות השיפורים, נותרו בדרך שני קטעים קשים למעבר, הידועים בשמות "מעלה התאנים" ו"הסרפנטינה".

הדרך ואתריה

מצפה הראל - בית האבן שבמקום שימש כבית הספר של הכפר הערבי בית ג'יז. בתקופת מלחמת השחרור שכן כאן מוצב של חטיבה 7, שאיבטחה את התנועה בדרך. בסמוך לבית האבן הציבה קק"ל דגם גדול, הממחיש את תוואי דרך בורמה ואתריה. בסמוך ניצב מגדל תצפית.
לתשומת לבכם: חל איסור לעלות על המגדל. המגדל נועד ליערני קק"ל ולצופי אש העולים עליו למטרת עבודה בלבד.

במצפה נמצא אורחן הראל, המתפקד כתחנת מידע. מטיילים בדרך בורמה יכולים לנצל את המקום לשירותים.

עין סוסין - בצל עצי דקל ואיקליפטוסים גדולים הכשירה כאן קק"ל את חניון דרך שבע. בעין סוסין פעלה עד שנת 1953 משאבת עזר (בוסטר) שדחפה את מי קו השילוח לעבר ירושלים.

"מעלה התאנים" - קטע דרך תלול, המתחיל כקילומטר וחצי ממזרח לעין סוסין. עצי התאנה השתולים משני צדיו העניקו לו את שמו. לפני השלמת דרך בורמה לתנועת משאיות הועברה האספקה בקטע זה, שהיה משובש מאד, על גבי ג'יפים, פרדות, גמלים ואף על ידי מאות סבלים מתנדבים. בצדו השני של המעלה הועמסה האספקה על משאיות שהגיעו מירושלים.

"הסרפנטינה" - קטע הדרך המפותל היורד לשריד חוליית צינור השילוח ממערב, הוא מסלול להולכי רגל בלבד. תוואי הדרך של ימינו, המסומן אדום, מאגף את קטע הסרפנטינות באיגוף שמאלי ושב לדרך בורמה המקורית למרגלות הגבעה.

צינור השילוח - למרגלות הסרפנטינה כדאי לפנות ימינה ולהגיע מיד למקום שבו מוצגת חוליה מקורית מקו צינור השילוח. הירדנים פגעו בצינור הראשי בלטרון וצינור השילוח, כמו דרך בורמה, עקף את המכשול. קו מים זה, שיצא מחולדה והגיע לשער הגיא, הונח בידי אנשי "מקורות" במהלך 28 ימים בלבד. בצינור, שקוטרו 12 אינטש, עברו כ-2,500 מ"ק מים ביממה.

מצפה נוף דרך בורמה - חניון הדרך צופה על קטע מדרך בורמה, על שמורת המסרק ובית מאיר, משלטי הר אורנה ורכס שיירות. נקודת התצפית נמצאת בצל עץ חרוב גדול. מעבר לגיא מוצבות צלליות ברזל המדגימות שיירת כלי רכב מתקופת מלחמת העצמאות.

עין חילה (עין ח'ליל) - מעיין קטן וחניון בצד דרך בורמה. המעיין נובע בימינו רק לאחר הגשמים, וכשיש בו מים ניתן לצפות כאן בטריטונים – בעלי חיים מקבוצת הדו-חיים.

לפני פריצת דרך בורמה השתמשו משורייני גבעתי בדרך שעקפה את לטרון והסתיימה בעין חילה. המשוריינים כונו "איילות" ומכאן כינויה של הדרך שהובילה מלטרון לעין חילה - דרך האיילות.

עין מסילה (דיר דובאן) - מעיין ששימש תחנה חשובה בדרך בורמה. לכאן הגיעו המשאיות הריקות מירושלים והעמיסו את הציוד והאספקה שהובאו ממישור החוף. בסמוך למקום הנביעה נכרתה באר. מקורם של רוב המים שממלאים את בריכת האגירה הסמוכה הם עודפים ממתקן מקורות הסמוך. בעין מסילה הקימה קק"ל את חניון כלי משחק, המציג גושי אבן מעוצבים כלוחות של משחקים קדומים.

תוואי דרך בורמה ביער אשתאול מסתיים בכביש 38 בסמוך לעין מסילה. קטע הדרך שממזרח לכביש 38, המגיע לשמורת "המסרק", עביר לג'יפים.

 

מדרך בורמה למצפור שער הגיא‬

מהקצה המזרחי של דרך בורמה, במקביל לכביש 38, מסתעפת צפונה דרך עפר מסומנת שחור. לאחר כ-300 מטר הדרך פונה שמאלה. נוסעים כ-200 מטר ומגיעים לצומת שממנו מסתעפת הדרך לאנדרטת התזמורת האדומה מצד אחד ולמצפור שער הגיא (חלק דרך המסומן בשחור) מצד שני.

אנדרטת התזמורת האדומה

דרך שאינה מסומנת יוצאת מצומת הדרכים, עוברת ליד הלולים ולאחר כ-400 מטר מגיעה לאנדרטה הבנויה כקיר הנצחה לתזמורת האדומה – רשת ביון של הצבא האדום שפעלה נגד הנאצים במלחמת העולם השנייה. ברשת פעלו יהודים רבים ובהם מפקד הרשת ליאופולד טרפר.

מצפור שער הגיא. צילום: יעקב שקולניק, ארכיון הצילומים של קקל
מצפור שער הגיא. צילום: יעקב שקולניק, ארכיון הצילומים של קק"ל

מצפור שער הגיא

הדרך המסומנת שחור עולה כ-300 מטר ומגיעה לרחבת תצפית שממנה נשקף נופו המרהיב של שער הגיא. רחבת התצפית נוצרה מהשפכים שנערמו כאן בעקבות פריצת הכביש המהיר לירושלים לפני מלחמת ששת הימים, כשלטרון היתה עדיין בידי הירדנים. עתה מוצב כאן אתר הנצחה לגדוד החמישי של הפלמ"ח (גדוד שער הגיא), שתפקידו העיקרי בראשית מלחמת העצמאות היה לאבטח את הדרך לירושלים. מאוחר יותר השתתף הגדוד בקרבות בירושלים ובסביבתה. הגדוד איבד כ-120 מלוחמיו.

ח'ירבת חַ'תוּלֶה

פסגת הגבעה שבעורף מצפור שער הגיא היא ח'ירבת חתולה (בערבית: האורבת). על פי חוקר ידיעת הארץ יהודה זיו, ייתכן ששם המקום נקבע כבר בתקופה האומאיית (המאה השביעית לספירה). בונה כיפת הסלע הח'ליף עבד אל-מלכ הפך את נחל נחשון, שבו עובר שער הגיא, לנתיב תחבורה נוסף לירושלים. הגבעה חלשה על הכניסה לשער הגיא ומכאן שמה. בימי מלחמת העצמאות שכן בראש הגבעה משלט 22, שכונה "משלט החתולה" (במלעיל).

ממצפור שער הגיא ניתן להמשיך בדרך המסומנת שחור עוד כ-600 מטר ולהגיע לחניון החיילים המשוחררים. הדרך ממשיכה הלאה עוד 1.6 ק"מ ופוגשת את דרך בורמה כ-300 מטר ממזרח לעין חילה. קטע דרך זה עשוי להיות בעייתי למעבר ברכב פרטי.

מחניון או'היגינס למסילת ציון‬

מחניון או'היגינס ניתן לנסוע לכביש הגישה של מסילת ציון וליהנות מחניונים נוספים ביער. הדרך עבירה לרכב פרטי. אורכה כשלושה קילומטרים וחצי והיא מסומנת כתום.

הדרך יוצאת מזרחה מחניון או'היגינס ומלווה יער של עצי אורן הצנובר. זרעי העצים האלה הם הצנוברים ("הפיניונס") המשובחים בטעמם. לאחר כחצי קילומטר מגיעים לדרך הרֵעות, המתפצלת צפונה מהדרך הראשית ושבה אליה לאחר כ-300 מטר. בצד הדרך הציבה קק"ל חניונים ואנדרטה לזכרו של המצביא סימון בוליבר (1830-1783). בוליבר פעל למען עצמאותן של שש מדינות באמריקה הלטינית.

כ-900 מטר הלאה משם, במקום שבו הדרך מתעקלת צפונה, שוכן חניון הארבעה – אחד היפים ביער אשתאול. לחניון, שבו נמצאים חלקים של בית בד קדום ותצפית נאה על אגן נחל שורק, יש לעלות בגרם מדרגות עץ

בהמשך הדרך נמצא חניון המנציח את זכרו של חוסה דה סן מרטין (1850-1778), מצביא ומדינאי ארגנטינאי ומהאישים הבולטים בתנועה לשחרור אמריקה הלטינית מהשלטון הספרדי. בסמוך למקום שבו הדרך פוגשת את כביש הגישה למסילת ציון נמצא חניון יונתן ובו שביל קצר המוליך למתקני שעשועים לילדים.

אתרים מונגשים

אתרים מונגשים

באנדרטת התזמורת האדומה הונגשו המתקנים הבאים:

    1. חניה.
    2. שילוט.
    3. רחבה מרוצפת.


      בחניון עין מסילה הונגשו המתקנים הבאים:

        1. חניה.
        2. שולחנות פיקניק.
        3. מתקני משחק.
        4. ספסל.
        5. שבילים.
        6. שילוט.
        7. מעגל מדורה.


          בחניון הכניסה למשרדי קק"ל הונגשו המתקנים הבאים:

            1. שולחנות פיקניק.
            2. מעגל מדורה.
            3. מתקני משחק.


              במצפור הפנורמי הונגשו המתקנים הבאים:

                1. תצפית פנורמית על גבי דק עץ.
                2. שולחנות פיקניק.
                3. מתקן משחקים.


                  במצפור שער הגיא הונגשו המתקנים הבאים:

                    1. תצפית על שער הגיא.
                    2. ספסל.
                    3. שילוט.


                      במצפה הראל הונגשו המתקנים הבאים:

                        1. שולחנות פיקניק.
                        2. מעגל מדורה.
                        3. מתקני משחק.


                          בחניון עין חילה הונגשו המתקנים הבאים:

                            1. חניה.
                            2. שביל.
                            3. שולחנות פיקניק.


                              ביער אירופה - התצפית התחתונה הונגשו המתקנים הבאים:

                                1. חניה.
                                2. שלט פנורמי.
                                3. תצפית.
                  בטרם יציאה לטיול, מומלץ לעיין בדיווחים ולהתעדכן במידע הנוגע לאתר או למסלול בו אתם מתעתדים לבקר.
                  למעבר לעמוד ובו כל הדיווחים העדכניים לחצו כאן.