פארק שרשרת נחל גרר

פארק-שרשרת-נחל-גרר
פארק שרשרת נחל גרר. צילום: ארכיון הצילומים של קק"ל
פארק שרשרת-נחל גרר הוא "אי ירוק" - יער העולה מתוך מישורי הלס המעובדים של מערב הנגב. היער ניטע בשתי גדותיו של נחל גרר, מיובליו החשובים של נחל בשור. קטע זה של הנחל מחזיק מים רוב חודשי השנה ועל כן הוא נכס טבע חשוב לבעלי החיים שבסביבה. קק"ל סימנה ביער דרכי נוף ושבילי אופניים והכשירה בו חניוני נופש ובהם מים לשתייה ושולחנות נגישים. מצפון לנחל מתנשא האתר ההיסטורי תל הֲרוֹר, ומראשו נשקפת תצפית נאה על הסביבה, המוסיפה הנאה לחוויית הביקור במקום.

תעודת זהות

  • איך להגיע

    הכניסה ליער מכביש 25, בין צומת נתיבות לצומת גילת, מול הכניסה למושב תדהר, בין סימני ק"מ 206-205.
  • עלות כניסה

    הכניסה לפארק אינה כרוכה בתשלום.
  • מרחב-

    דרום
  • קהל-

    מבוגרים
  • משך המסלול-

    2-3שעות
  • אזור ניהול גאוגרפי בקק"ל-

    הר הנגב והערבה
  • אתרים מיוחדים בפארק-

    תל הרור
  • אתרים נוספים בסביבה-

    חוות נ.ע.מ.א לפעילות חקלאית וייצור גבינות, יער בארי, פארק אופקים, פארק הבאבא סאלי בנתיבות, ויער חצרים- דרך הפסלים
  • סוג חניון-

    חניונים מונגשים,חניוני פיקניק
  • תחומי עניין-

    מסלולי אופניים

על הפארק

נחל גרר, החוצה את הפארק, הוא הגדול ביובלי נחל הבשור. הנחל מתחיל את דרכו באזור להב, בין גבעות שפלת יהודה. כאשר הוא מגיע למישורי הלס הגדולים של מערב הנגב, ליד תל שֶרַע, עושה הנחל מעשה. ערוצו מתחתר בשכבות הסחף והלס למלוא עומקן, אל מתחת לשכבת סלעי הכורכר, עד לתשתית סלעי הקִרטון המלבינים שמתחת להם. סלעי הקרטון נמנים עם הסלעים העקשניים שלא מוכנים לתת למים לחדור דרכם ועל כן נחשפת מעליהם סדרה של נביעות. בחורף גשום מקיים נחל גרר זרימה כמעט רצופה בין תל שרע לתל הֲרוֹר, מהלך כשמונה ק"מ.

בקטע הנחל שבפארק שרשרת זורמים מים ברוב חודשי השנה. עצי אשל הירדן וסבכי קנה מצוי, שני צמחים שנהנים מהמים המליחים של הנחל, משמשים מסתור לעופות רבים. אם תצעדו מעט לאורך הנחל בשעות אחר הצהריים המאוחרות ותשמרו על השקט, אולי יתמזל מזלכם לצפות בחתול הביצה משחר לטרף. בקיץ מתעופפים כאן שרקרקים וכחלים – עופות צבעוניים החופרים מחילות ארוכות לקינון במצוקי הלס הרכים.

כמה מטרים ממערב לכביש 25, מצפון לכניסה לפארק, עוברת דרך הנוף בגשר קשתות הנטוי על נחל גרר. הדרך מנצלת את כביש 25 הישן. הגשר ההיסטורי נבנה כבר בתקופת המנדט הבריטי.

לצפייה במפת הפארק

זהב החרצית ולבן הקחוון
זהב החרצית ולבן הקחוון

רועי יצחק בנחל גרר

המקרא מספר שרועי אברהם אבינו נאבקו עם רועי אבימלך, מלך גרר הפלישתי, על הזכות להשתמש במי נחל גרר. אברהם הצליח לפתור את הסכסוך בדרכי שלום ואף כרת ברית עם אבימלך בבאר שבע. מאוחר יותר סתמו הפלישתים את הבארות שנחפרו בנחל (בראשית כא, 22-34).

הסכסוך נמשך כאשר יצחק שהה עם עדריו הרבים בנחל גרר. רועי יצחק, כך מספר המקרא, חפרו מחדש את הבארות. שוב פרצה מריבה בין רועי גרר לרועי יצחק. הסכסוך נפתר רק כאשר יצחק חפר באר במקום שהניח את דעתם של רועי גרר. הבאר נקראה רחובות ויש גם הסבר מקראי: "... כי עתה הרחיב ה' לנו ופרינו בארץ" (בראשית כו 22).

יער נולד

תולדותיו של היער המפאר את הפארק קשורות קשר אמיץ בראשית ההתיישבות העברית באזור. מעט מצפון לפארק נוסד בשנת 1950 מושב שרשרת - מושב העולים הראשון שהוקם בנגב לאחר מלחמת העצמאות. ההתיישבות המצליחה הניעה את הגופים המיישבים להקים עוד מושבי עולים בסביבה.

ראשוני המתיישבים עבדו בראשית שנות ה-50 בנטיעת חורשת אקליפטוס בצד נחל גרר, מדרום למושב שרשרת. זה היה הבסיס לפארק שרשרת-נחל גרר - שטח מיוער המשתרע על פני כ-1,600 דונם. היער נטוע ברובו עצי אקליפטוס. מגוונים אותו בעיקר עצי אשל הפרקים, חרוב, ינבוט לבן (פרוזופיס), זית ושיזף מצוי.
מתקני משחקים בפארק
מתקני משחקים בפארק

לאורך דרך הנוף

דרכי הנוף ביער מגיעות לאורך כולל של כ-10 ק"מ. דרך היער הראשית יוצאת מהכניסה ליער, עוברת דרך שרשרת של חניונים, חוצה את נחל גרר צפונה ומגיעה לצומת. מי שיפנה שמאלה יוכל לנסוע לכיוון גשר הרכבת על נחל גרר ולשוב לנקודת המוצא. מי שיפנה ימינה יוכל לבקר בתל הרור ואחר כך בחניון המצפור ואז לשוב לנקודת המוצא. דרך הנוף מסומנת בחיצים כחולים.

אלה חניוני הפארק לפי הסדר מהכניסה הראשית ליער:

בכניסה לפארק נמצא מתקן של חברת "מקורות" ואחריו מבנה המשמש את יערני קק"ל. משמאל לדרך צומחת חורשה נאה החוצצת בין דרך הנוף לשדות פלחה. בחניון צומחים בערבוביה עצי חרוב ועצי ינבוט לבן. החרוב עמיד לאקלים של מערב הנגב וכך גם הינבוט, עץ שמוצאו מהערבות של דרום אמריקה ומסתגל היטב ליובש ולמליחות קרקע. בדרום אמריקה מכונה הינבוט Algarrobo Blanco. פירוש השם הוא חרוב לבן, מתאים להפליא לשמו של החניון.

נמצא כ-50 מ' מחניון החרוב, מימין לדרך. בחניון מוצבים כמה שולחנות בצל חורשה דלילה של עצי אקליפטוס. השולחנות מרוחקים זה מזה ומאפשרים בילוי אינטימי. שני השולחנות היפים בעינינו הם אלה שנמצאים תחת עץ אשל מרשים. מהחניון יוצא שביל האופניים סינגל יער שרשרת.

כ-400 מ' ממערב לחניון הראשונים. בדרך לחניון נטועה שדרה של עצי זית, חרוב וינבוט, החוצצת בין דרך הנוף לשדה המעובד.

כ-200 מ' ממערב לחניון הראשונים. בחניון הזה יש שני שולחנות נגישים עם רחבת חניה נוחה לאנשים עם מוגבלות וגישה נוחה לברז מים. בלב הרחבה ניטע עץ זית קשיש.

כ-200 מ' מחניון עץ הזית. שולחנות פיקניק בצל עצי אקליפטוס.

כ-700 מ' מחניון שרשרת, ליד צומת דרכים. בחניון צומחים עצי אשל הפרקים בין עצי אקליפטוס. אשל הפרקים הוא אחד הסמלים של מערב הנגב. העץ ניטע כאן במשך דורות בזכות הסתגלותו ליובש ולמליחות קרקע. בחניון יש שולחנות נגישים ולצידם ברז מים נגיש לאנשים עם מוגבלויות.

משני צידי הנחל פרשה קק"ל שולחנות פיקניק. בגדה הדרומית נמצא חניון נחל גרר ובו מתקני שעשועים. מעבר לנחל נמצא חניון האבות ובו פזורים שולחנות אחדים בצל עצי אקליפטוס. מעבר אירי סלול, עביר לרכב פרטי, חוצה את הנחל.

חניון זה נפרד משאר חניוני היער. מגיעים אליו בדרך ללא סימון צבע, המסתעפת דרומה מדרך היער הראשית (סימון כחול) כ-50 מ' מתל הרור. לאחר כ-600 מ' מתלכדת הדרך עם דרך שבאה מימין ומשם היא מסומנת ירוק. החניון, כ-200 מ' ממפגש הדרכים, צופה על ערוצו הירוק של נחל גרר. בחניון מוצבים שולחנות בצל עצי אקליפטוס.

שומרים על הקרקע

אזורים נרחבים במערב הנגב מכוסים שכבה עבה של אדמת לס. כשיורד גשם חזק, המים הניגרים חורצים באדמת הלס ויוצרים בה המוני ערוצים קטנים. התוצאה היא שטח מבותר, שאדמתו נסחפת ושאי אפשר לעבדו. נסיגת ראשי ערוצים, כך מכונה התופעה, גורמת למדבור – ירידה בפוריות הקרקע.

קק"ל נאבקת במדבור ומפתחת שיטות למניעת סחיפת הקרקע. בפארק שרשרת אפשר להכיר שלושה אמצעים שקק"ל נוקטת בהם: בניית טרסות לייצוב קרקע, יצירת דרכים לניקוז מים ונטיעות עצים העוצרים את כרסום הערוצים ומסייעים למניעת סחף קרקע.

תל הרור

מצפון לנחל גרר מתנשאת מעל דרך הנוף הגבעה הקטנה של תל הרור (תל אבו הורירה). החלק הנמוך של התל משתרע ממזרח לגבעה ומגיע עד גדת נחל גרר. בתל נמצאו שרידים של יישוב גדול ומשגשג מתקופת הברונזה התיכונה ב' (1550-1750 לפנה"ס). בתקופה הישראלית הקדומה (מאה 8 לפנה"ס) נבנתה בראש התל מצודה ונראה כי המקום שימש אז מרכז מינהל אשורי.

מסורת מוסלמית מקומית מזהה במקום את קברו של שיח' אבו הוּרַיְרָה, שנמנה עם הצַחָאבֶּה, חבריו הקרובים של הנביא מוחמד, שקיבלו ממנו את מסר ההלכה האסלאמית. הכינוי אבו הורירה (אבי החתלתולה) דבק בו בגלל חתולה שנהגה ללוות אותו לכל מקום. אבו הורירה, שנודע כבעל זיכרון נדיר, העלה על הכתב אמרות רבות של נביא האסלאם. רק שרידים דלים מקבר השיח' נותרו במרומי התל.

תל הרור מילא תפקיד חשוב במלחמת העולם הראשונה, כאשר גיסות הצבא הבריטי יצאו ממצרים בדרכם לכיבוש ארץ ישראל מהטורקים. גיסות אלה זכו לשם "חיל המשלוח המצרי". הבריטים גברו על הטורקים בכמה קרבות בסיני וב-31 באוקטובר 1917, לאחר שני כשלונות בעזה, כבשו את באר שבע.

הבריטים ניסו לנצל את ההישג ולכבוש במהירות שטחים מצפון לבאר שבע, אך נתקלו בהתנגדות טורקית עזה באזור תל חליף (תל חווילפה, בימינו ליד קיבוץ להב). לאור המצב החליטו הבריטים לתקוף את קו ההגנה הטורקי במלוא רוחבו, בין עזה לחברון, ובמרכזו – תל הרור ותל שרע (תל א-שריעה).

הקרב החל ב-6 בנובמבר 1917. הכוח הבריטי, שלחמו בו גם פרשים אוסטרלים וניו זילנדים, כבש את תל שרע בערבו של היום, לאחר קרב דמים קשה. תל הרור נכבש למחרת היום. לתוצאות הקרב נודעה משמעות רבה. האיגוף של עזה הושלם ובקרב השלישי עליה נכבשה העיר בקלות וחיל המשלוח המצרי המשיך בדהירתו צפונה. שוחות הלוחמים הטורקים, שעודן ניכרות בתל, מעידות על הקרב העז שהתחולל כאן.

שבילי אופנים

בפארק שרשרת סללה קק"ל שתי לולאות סינגלים. נקודת היציאה המומלצת היא חניון הראשונים (ראו מפה). המסלולים מסומנים בעמודי עץ הנושאים שלטים קטנים. כיוון הרכיבה המומלץ הוא עם סיבוב השעון. אלה השבילים:

סינגל פארק שרשרת בתרונות גרר 

שביל באורך כ-7.5 ק"מ ברמת רכיבה קלה. הפרש גובה מצטבר: כ-90 מ'. שלטי הסימון: דמות רוכב אופניים לבן על רקע ירוק.

סינגל נחל גרר

מוסיף עוד כ-7 ק"מ ללולאה הקודמת ברמת רכיבה בינונית. הפרש גובה מצטבר: 140 מ'. שלטי סימון: דמות רוכב אופניים על רקע כחול. השביל עובר בערוצי נחל גרר ובמישורי הלס.

סינגל פארק שרשרת מזרח

סינגל זה מתחיל בפארק, אך יוצא ממנו מזרחה. אורכו 16 ק"מ ברמת רכיבה בינונית. הפרש גובה מצטבר: 120 מ'. סימון: דמות רוכב אופניים לבן על רקע כחול.
רוכבי אופניים בפארק
רוכבי אופניים בפארק

דירי מטוסים בריטיים

כקילומטר מדרום לכניסה ליער נמצא אתר מעניין נוסף, הקשור למלחמת העולם השנייה. הגישה למקום מכביש 25, מול הכניסה למושב ברוש, על פי השילוט המכוון לחוות נעמ"א. אפשר להגיע למקום גם בדרך עפר היוצאת מהכניסה לפארק ומלווה את כביש 25.

שישה מבנים מוזרים, בנויים בצורת האות ח', נמצאים משני צדי הדרך המובילה לחוות נעמ"א. קירותיהם מתנשאים לגובה כ-8 מטר ורוחבם מקיר לקיר כ-30 מ'. הקירות מוגנים מבחוץ בסוללות עפר אלכסוניות.

מבנים אלה הם דירי מטוסים (האנגרים לאחסון מטוסים) שבנו הבריטים בימי מלחמת השנייה. לאחר שחילות האוויר של איטליה, גרמניה וצרפת של ממשלת וישי תקפו את חיפה ותל אביב, נאלצו הבריטים לתגבר את כוחם האווירי באזור. הם הציבו בארץ ישראל כמה טייסות קרב והפצצה והפרידו ביניהן כדי להגביר את יכולתן לשרוד. בתקופה זו נבנו, בין השאר, בסיסי חיל האוויר המלכותי הבריטי חצור, רמת דוד, תל נוף וחיפה וגם האתר שמדרום ליער שרשרת. ייתכן שהדרך המובילה לחוות נעמ"א שימשה אז מסלול המראה ונחיתה.

קק"ל למען הקהילה

פארק שרשרת - מוקד פעילות קהילתית

בעבר היה פארק שרשרת-נחל גרר מוקד קהילתי מרכזי של יישובי הסביבה מהמועצות האזוריות שדות נגב, בני שמעון ומרחבים ומהעיר נתיבות. כאן חגגו, בין השאר, את ימי העצמאות ואת חגיגות המימונה ובחורשה המשמשת אמפי טבעי נערכו מופעים תחת כיפת השמיים. במשך הזמן נפסקו הפעילויות ביער.

קק"ל פועלת להשיב את עטרת היער ליושנה ולהחזיר אותו לקהילה. תשעת החניונים, שברובם שולחנות נגישים, עומדים לרשות תושבי הסביבה. אירועים מרכזיים שיוזמת קק"ל נערכים גם הם בפארק, ששב למלא את ייעודי החברתי כמקדם.
התוכן בעמוד זה עודכן בתאריך 21.9.2022.
הצילומים בעמוד זה באדיבות: יעקב שקולניק, דיאגו מיטלברג, אבי בלבן, אילן שחם וארכיון הצילומים של קק"ל.
בטרם יציאה לטיול, מומלץ לעיין בדיווחים ולהתעדכן במידע הנוגע לאתר או למסלול בו אתם מתעתדים לבקר.
למעבר לעמוד ובו כל הדיווחים העדכניים לחצו כאן.