יער ירושלים

נוף לשפלת החוף מיער ירושלים צילום יוסי זמיר
צילום: ארכיון הצילומים של קק"ל

בשנים הראשונות שלאחר קום המדינה הייתה ירושלים עיר קטנה וסביבה הרי טרשים קרחים. יוסף וייץ (1890–1972), מראשי קק"ל שזכה לכינוי “אבי היערות", יזם את נטיעתו של גוש יער גדול ממערב לעיר. ואכן, תוכניתו התגשמה. בשנת 1956 נטע יצחק בן צבי, הנשיא השני של ישראל, את העץ הראשון ביער. קק"ל המשיכה במרץ במפעל הייעור ותוך שנים מעטות השתרע יער ירושלים על פני כ-4,500 דונם.

תעודת זהות

  • איך להגיע

    דרך בית זית - בכביש הגישה למושב בית זית, מעט לפני הכניסה למושב, הכביש מתעקל שמאלה ומגיע לציר אוטווה.
    יד ושם – מדרך הזיכרון המובילה ליד ושם.
    שכונת יפה נוף – כניסה להולכי רגל ולרוכבי אופניים מרחוב פרחי חן, המסתעף מרחוב יפה נוף.
    שכונת הר נוף – מרחוב הרב חזקיהו רבין (לא בשבת).
    מאזור התעשייה גבעת שאול – מתחנת הדלק פז גבעת שאול (רחוב בית הדפוס) גולשים לרמזור של דרך יוסף וייץ. ברמזור פונים ימינה ואחרי כ-900 מ' מגיעים למעגל התנועה שממנו פונים לשכונת הר נוף. ממשיכים היישר לפנים לפי השילוט המכוון לשכונת מלחה אבל אחרי כ-250 מ' עוזבים את הכביש, לא ממשיכים למלחה אלא פונים ימינה בדרך יוסף וייץ (יש שילוט הכוונה קטן ליער ירושלים).  
  • עלות כניסה

    הכניסה ליער אינה כרוכה בתשלום
  • מרחב-

    מרכז
  • אזור ניהול גאוגרפי בקק"ל-

    ההר וירושלים
  • אתרים מיוחדים בפארק-

    יד ושם, מרכז ציפורי, נחל עין כרם, חורבת כרם (ח'ירבת חממה) חניון אונטריו, שביל הארז, שביל החרוב
  • אתרים נוספים בסביבה-

    יער עמינדב ויד קנדי, סטף
  • סוג חניון-

    חניונים מונגשים,חניוני פיקניק
  • תחומי עניין-

    מסלולי הליכה,מצפורים

הודעות למטיילים

בין החודשים ינואר – מרץ 2025 יבוצע דילול יערני בסביבות חניון שפרינצק. העבודות כוללות: דילול וגיזום עצים להפחתת סיכון שריפות וכדי לאפשר עבודת רכבי חירום במקרה של שריפה, ודילול היער הצעיר לשיפור בריאות העצים ושכבות הצומח הנמוכות. בהתאם להתקדמות העבודה יתכנו חסימות זמניות ונקודתיות של דרך היער ומגבלות שהייה בחניון שפרינצק. עיקר העבודה תבוצע מתחת לדרך.

על היער

מאז נטיעת העץ הראשון ביער חלפו שנים. ירושלים גדלה. השכונות שבקרבת היער - עין כרם וגבעת שאול, קרית היובל ובית הכרם, הר נוף ומוצא - שלחו את זרועותיהן אל תוך היער ממש. משטחי היער נגסו גם שני האתרים הלאומיים יד ושם וקבר הרצל וכך עשו גם מושב בית זית, בית העלמין הר המנוחות ומסוף הדלק פי גלילות. יער ירושלים הצטמצם לכ-2,200 דונם בלבד.

גורם נוסף שאיים לפגוע ביער הוא כביש 16, שנחנך באוגוסט 2022. הכביש נסלל ככניסה נוספת לירושלים לבאים ממערב. כביש 16 מאפשר לנוסעים בכביש 1 גישה לשכונות שבדרום-מערב העיר מבלי לעבור במרכז ירושלים.

יער ירושלים. צילום: עדי טנא נתן, קק"ל
יער ירושלים. צילום: עדי טנא נתן, קק"ל
התוכניות הראשונות לכביש הוצגו בשנות ה-90 ולפיהן הכביש היה אמור להקיף את שכונת הר נוף ולהיכנס למנהרה רק אחרי חציית נחל רבידה, מתחת לשכונת יפה נוף. קק"ל וגופים ירוקים נוספים התנגדו לתוכנית זו בשל הפגיעה החמורה שהייתה צפויה ליער ירושלים. לאור ההתנגדות עודכנה התוכנית ונוספה לה מנהרה  מתחת לשכונת הר נוף. ובכל זאת, מחלף הכביש שבנחל רבידה נגס גם הוא ביער.

יער ירושלים הצטמצם בשטחו במשך השנים, אך דווקא בשל כך גוברת חשיבותו. זה המקום שבו תושבי ירושלים נהנים ממראה טרסות ישנות עטורות עצי זית ומפריחה אביבית יפהפייה. שבילים להולכי רגל, חניונים ומצפורים עושים את הביקור ביער לחוויה של טבע ושלווה, שכה דרושה ליושבי הכרכים בימינו.

יער ירושלים חשוב גם כחוליה במערך היערות של קק"ל בבירה - יער רמות, יער פסגת זאב-נווה יעקב, יער השלום, יער גילה ויער עמינדב - שיוצרים יחדיו את החגורה הירוקה של ירושלים.


לצפייה במפת היער

טיולים ברכב פרטי

אופי הטיול: נסיעה בדרך סלולה והליכה קצרה לארז בן גוריון ולמצפה כרם. זהו אחד משני צירי הנסיעה ביער ירושלים (השני – ציר אוטווה).
אורך מסלול הנסיעה: כ-4 ק"מ.
נקודת מוצא: הר הרצל, כביש הגישה ליד ושם. נקודת סיום: רחוב פרחי חן בשכונת הר נוף.

הערה: המעוניינים לבקר באנדרטת ראול ולנברג, יכולים להחנות את רכבם ברחבת החניה של הר הרצל ולצעוד לשם ברגל.

ספסלי מנוחה צופים לנוף

לבקשת תושבי הסביבה הציבה קק"ל ספסלים במקומות נבחרים, שעומדים לרשות הנוהגים ללכת הליכת בריאות, למתאמנים בריצה ולרוכבי האופניים. הדרך חושפת את המטיילים לנוף המרשים של הרי ירושלים –בית חולים הדסה עין כרם ו“כיפות הבצל" של המנזר הרוסי בעין כרם. למטה, בערוץ נחל עין כרם, נראות הטרסות הקדומות שקק"ל והקהילות הסמוכות משקמות ונוטעות בהן בוסתנים. עוד נראים מכאן שכונת קריית היובל, הר אורה, הר איתן והערוץ הגדול של נחל שורק שעובר ביניהם. בצדי הדרך פיתחה קק"ל חניוני פיקניק.

ארז בן גוריון

החנו את הרכב בחניון מצפה כרמל או חניון אינגריד ברגמן, שנמצאים בצד המפגש של דרך שוכמן עם שביל הארז, מעט לפני הפנייה למרכז ציפורי. מכאן אפשר לצעוד במעלה מדרון מתון ולהגיע לאחר כשתי דקות אל רחבה צנועה ובלבה עץ ארז שגובהו כ-5 מ’. דוד בן גוריון נטע את העץ במו ידיו.

כיום הארז מוקף עצים, אך בשעתו המדרון היה חשוף. בן גוריון, כמו הנשיא יצחק בן צבי לפניו, נטע כאן את העץ כדי להדגיש את החשיבות של שמירה על מרחבים פתוחים מסביב לבירת ישראל.

מי שיציץ במעלה המדרון יגלה בו מעקה המציין את מצפה כרם. כדאי להגיע גם לשם. אין לעלות היישר במדרון התלול, אלא להמשיך מעט הלאה ולמצוא שביל נוח יותר המוביל למקום.

מצפה כרם

במצפה כרם תגלו חורבה (ח׳ירבת חמאמה) ובה שרידי טרסות, שומרה ישנה, חציבות ועצי בוסתן מעטים. תעלות הקשר שנראות כאן נחפרו במלחמת העולם הראשונה בידי הטורקים. הבריטים נלחמו במקום בלילה שבין ה-7 ל-8 בדצמבר 1917 וכבשו את ירושלים.

החורבה מילאה תפקיד חשוב גם במלחמת העצמאות. כוח ערבי ששהה במקום התבצר בתעלות קשר שחפרו הטורקים. מולם התייצבו לוחמי פלוגת יהונתן - הפלוגה היחידה במלחמת העצמאות שלוחמיה כולם היו בני פחות מ-18 שנה. מפקדיה, עודד חי וסגנו אלי זוהר (ליכטנשטיין), חברו לפלוגה לאחר שבאפריל 1948 עלו לירושלים בשיירה שפרצה את המצור שהטילו הערבים על העיר.

ב-9 ביולי, תום ההפוגה הראשונה, התארגנה הפלוגה בשראפה (הר הרצל) ובחצות הלילה יצאה לקרב. הערבים חשו בלוחמים לאחר שאלה בצעידתם דרדרו אבנים. האויב פתח באש ועודד חי, מפקד הכוח, נהרג. אלי זוהר המשיך בקרב. הוא ונעריו ערמו גלי אבנים והתבצרו מאחוריהן במשך כל הלילה.

בבוקר ספגו לוחמי הפלוגה אש מהכוח הערבי במשך כמה שעות. כשהערבים כבר היו מוכנים להסתערות, הפגיז אותם זוהר בפגזי מרגמה 52 מ"מ והתמיד בכך עד שקנה המרגמה התפרק. הערבים נסוגו וח’ירבת חמאמה נכבשה. בקרב איבדה הפלוגה 6 מלוחמיה.

פלוגת יהונתן השתתפה בקרבות נוספים בכפר מלחה, בעין כרם ובארמון הנציב. הקרבות שבהם לחמו נערי פלוגת יהונתן הרחיבו את גבולה של מדינת ישראל בגזרת דרום ירושלים, אך ההרוגים והפצועים דלדלו את שורותיה. באוגוסט 1948 פורקה הפלוגה ולוחמיה הנותרים התפזרו ביחידות צה"ל.

בסיום הביקור במצפה כרם נשוב לרכב בדרך שבה באנו.

חניוני לב היער

מי שמבקש לבלות בפיקניק, יכול לעשות זאת בחניוני לב היער שליד מרכז ציפורי. קק"ל הציבה כאן עשרות שולחנות פיקניק. בסוף המסלול אפשר לעצור לפיקניק ולמשחק קצר בחיק הטבע. לשם כך יש להמשיך בנסיעה בכביש העולה בדרך הר הרצל (סימון ירוק) ולהגיע לגן אוסטרליה, הסמוך לשכונת יפה נוף ומסמן את קצה הדרך ואת היציאה מהיער.

גן אוסטרליה

גן אוסטרליה הוא גן קטן ונחמד, ליד שכונת יפה נוף, שנמצא בין טרסות חקלאיות ובהן כרם זיתים ועצי בוסתן. פינה בגן מוקדשת לזכרו של אילן חלימי, שנרצח בשנת 2006 בצרפת באכזריות בידי מוסלמים. הגן בנוי שני מפלסים ובו מתקן מגלשה מבטון ואפשר לגלוש בו בישיבה על קרטון. מהמפלס העליון של הגן יוצא שביל הארז – שביל מעגלי להולכי רגל באורך כ־4 ק"מ, העובר באתר ארז בן גוריון, בחניון אונטריו ובמקומות נוספים ביער.

ארז בן גוריון. צילום: יעקב שקולניק, ארכיון הצילומים של קק"ל
ארז בן גוריון. צילום: יעקב שקולניק, ארכיון הצילומים של קק"ל

אופי הטיול: ביקור בעקבות הדינוזאור שבבית זית ונסיעה בדרך סלולה לאורך חניוני קק"ל.
אורך מסלול הנסיעה: כ-4 ק"מ. נקודת
נקודת מוצא: בית זית.
נקודת סיום: רחוב נחום חפצדי, גבעת שאול.

הערה: אפשר להגיע לדרך אוטווה גם בנסיעה מתחנת  פז גבעת שאול, בנסיעה במורד דרך יוסף וייץ.

הידעת?

במושב בית זית, הגובל ביער ירושלים, נמצא אתר יוצא דופן. החנו את המכונית ליד מגדל הסילו (האסם) הישן, מבנה בטון גבוה במרכז המושב. מעבר לכביש מגינה סככה גדולה על משטח סלע, שבו טבועים כ-200 עקבות של דינוזאור. לעקבות, שגודלן כ-20 ס"מ, יש צורת חץ ששפתיו מפושקות מעט. על פי אורך האצבעות ומרחק הפסיעה, שעמד על כ-80 ס"מ, משערים המומחים שהיצור שצעד כאן בתקופת הקרטיקון (לפני כ-100 מיליון שנה) היה אלפרוזאורוס. נציגיו חיו כאן כאשר האזור היה חוף ים רדוד.

האלפרוזאורוס היה בעל חיים צמחוני, המזכיר בצורתו יען. אורכו הכולל הגיע ל-4 מ’ כמעט וגובה ראשו מעל פני הקרקע עמד על כ-2.40 מטרים.

חרוב ועצי ארז

במעלה ציר אוטווה הציבה קק"ל חניונים רבים. שימו לב לחניון החרוב, החניון האחרון בדרך. בחניון צומח עץ חרוב מרשים, בעל זרועות הרבות, ולידו עצי ארז יפים. הטרסות שנמצאות לכל אורך הדרך יפות ומרשימות.

חניון בדרך אוטווה. צילום: יעקב שקולניק, ארכיון הצילומים של קק"ל
חניון בדרך אוטווה. צילום: יעקב שקולניק, ארכיון הצילומים של קק"ל

אופי הטיול: דרך העוברת בנופי נחל רבידה ומתחברת לציר אוטווה. אורך מסלול הנסיעה: כ-3 ק"מ .
נקודת מוצא: דרך יוסף וייץ, ליד תחנת הדלק פז גבעת שאול.
נקודת סיום: ציר אוטווה, ליד בית זית

המסלול: הדרך יורדת לערוץ נחל רבידה, המפריד בין השכונות יפה נוף והר נוף. כ-200 מ’ אחרי הפנייה להר נוף התפתחו עצי החורש הטבעי וקק"ל מניחה להם להתבסס. במקום זה, שכוסה בצמחייה הטבעית, נמצא סלע שזכה לכינוי “שן הפיל" ולידו חניון קטן (בשל בעיות בטיחות חניון שן הפיל סגור למבקרים. קק"ל מתכננת לשדרג את החניון ולפתוח אותו מחדש).

הדרך נמשכת ויורדת ומגיעה לחניון מימרן וכ-400 מ’ אחריו פוגשת את ציר אוטווה. כאן אפשר לרדת לכביש 1, או להמשיך במעלה ציר אוטווה לגבעת שאול.

ספסל פיקניק ביער. צילום: ארכיון הצילומים של קקל
ספסל פיקניק ביער. צילום: ארכיון הצילומים של קק"ל

שבילים להולכי רגל

מהר הרצל לעין כרם

אורך המסלול: כ-2 ק"מ.
נקודת מוצא: רחבת החניה בהר הרצל (ללא תשלום).
נקודת סיום: עין כרם (אפשר לשוב להר הרצל בתחבורה ציבורית).

הערות: 1. כדאי לשלב עם ביקור בהר הרצל, ביד ושם ובעין כרם.
2. ניתן לשוב לנקודת המוצא במעלה הדרך. במקרה זה הטיול מתאים למיטיבי לכת.

אופי הטיול: טיול קל למשפחות שנמשך כשעה ומתנהל במורד. המסלול עובר דרך אנדרטת ראול ולנברג, יורד לדרך עפר רחבה וחולף על פני חורשת האומות. אחר כך השביל עובר לצד טרסות משוחזרות שבהן ניטעו עצי בוסתן, ומגיע למגרש המשחקים שברחוב שביל הצוקים בעין כרם. משם קצרה הדרך למרכז השכונה.

אנדרטת ראול ולנברג
האנדרטה מנציחה את זכרו של ראול ולנברג (1912-1947) - איש עסקים שפעל כדיפלומט שוודי בהונגריה בתקופת מלחמת העולם השנייה. ולנברג, חסיד אומות העולם, ניצל את מעמדו להנפקת דרכוני חסות שוודיים, רובם מזויפים, והציל עשרות אלפי יהודים. בתום המלחמה אסרו אותו הסובייטים ומאז נעלמו עקבותיו. נראה כי נרצח בכלא הרוסי.

שביל הארז

אורך המסלול: כ-4 ק"מ.
נקודת מוצא: חניוני לב היער, או רחוב פרחי חן שבשכונת יפה נוף.
נוסעים בשדרות הרצל ופונים לכיוון אתר “יד ושם". נוסעים כ-100 מ’ ופונים שמאלה על פי השילוט ליער ירושלים. נוסעים בדרך ישראל שוכמן, פונים שמאלה לכיוון מרכז ציפורי ומעט לפניו פונים ימינה בדרך קצרה המובילה לחניוני לב היער .

הערות: 1. יש להצטייד במים, בנעלי הליכה ובכובע. 2. לא מומלץ בשעות החמות של הקיץ.

אופי הטיול: מסלול מעגלי למיטיבי לכת, מסומן בשילוט כחול. מסלול הטיול מתחיל בחניוני לב היער, מגיע לגן אוסטרליה, עובר דרך חניון גמלאי קק"ל לארז בן גוריון ולמצפה כרם ויורד בחזרה לחניוני לב היער. אפשר להתחיל את המסלול גם בחניון אוסטרליה.

שביל החרוב

אורך המסלול: כקילומטר. השביל מסומן בסימון שבילים שחור ובשלטי קק"ל.
נקודת מוצא: גן השעשועים ברחוב שביל הצוקים. בגן יש ברז מים.
נקודת סיום: חניון אונטריו. 

חניה: מומלץ לחנות ברחבות החניה שבמרכז השכונה.

המסלול: מגן השעשועים צועדים בשביל הצוקים כ-300 מ' ומגיעים לערוץ נחל עין כרם ולפניו רחבה גדולה. בצד הרחבה נמצא צינור כחול גדול של חברת מקורות. מתחת לעץ זית מוצב שלט מבואה של יער ירושלים. בצד הצפוני של הרחבה נמצא שלט המכריז על תחילת שביל החרוב.

השביל מגיע לאחר כחצי קילומטר לעץ חרוב קשיש ומרשים מאין כמוהו ובצלו ספסל. בנופו הרחב יכולים לחסות בקלות 40 מטיילים לפחות. השביל חושף את הנוף המרהיב של עין כרם ורכס עמינדב, עם הפסגות של הר אורה ויד קנדי. בחורף גשום אי אפשר להתעלם ממאגר בית זית, שנמצא בלב נחל שורק.

השביל עובר בין טרסות יפות, ועל הפרש הגובה שביניהן הוא מתגבר באמצעות גרמי מדרגות. לאחר שחולפים על פני בית אבן חרב, כ-200 מ' מהחרוב, מגיעים לצומת דרכים. מי שיפנה שמאלה ימשיך בשביל סובב עין כרם. אנו נפנה ימינה על פי הסימון השחור, נחדור לאט לאט לעבי היער ונסיים את המסלול בחניון אונטריו.

טבעת ציר הרצל

טבעת ציר הרצל היא מעין טיילת, שביל סלול להולכי רגל, המקיף את הר הרצל. הטיילת, שאורכה 3.2 ק"מ, מאפשרת טיול רגלי נוח, נגיש גם לעגלות ילדים. קצה אחד של הטיילת נמצא ברחו בפרחי חן והקצה השני בחניון בני ציון, סמוך לכניסה ליער ירושלים מכיוון יד ושם. הטיילת חושפת את נופי הר ירושלים ועין כרם ולאורכה מוצבים ארבעה ספסלים הצופים אל הנוף.

שלט מבואה בכניסה לשביל החרוב. צילום: יעקב שקולניק, ארכיון הצילומים של קק"ל
שלט מבואה בכניסה לשביל החרוב. צילום: יעקב שקולניק, ארכיון הצילומים של קק"ל

יער ירושלים - יער קהילתי

קק״ל, בשיתוף המנהליים הקהילתיים הסמוכים ליער, עיריית ירושלים וגורמים נוספים, פועלים ביחד כדי להבטיח את המשך קיומו של יער ירושלים כאתר טבע ונופש בחיק הטבע. קק"ל מובילה כנסים ומשתפת את הציבור בקבלת החלטות שיש להן השפעה על חיי היער. מתנדבים מסייעים בשיקום הטרסות העתיקות שביער ובנטיעה של עצי בוסתן, המשיבים להרי ירושלים את מורשת החקלאות המסורתית שאפיינה את המקום במשך אלפי שנים.

לשיתוף הציבור יש משמעות רבה. זהו כוח המגן על היער, שעליו מאיימות תוכניות פיתוח רבות. אחת מהן כבר התממשה בדמותו של המחלף הגדול של כביש 16, בלב נחל רבידה.

קק"ל הציבה לעצמה יעד להפוך את היערות הסמוכים ליישובים ליערות קהילתיים. העקרון המנחה ביער הקהילתי הוא שיתוף פעולה ואחריות משותפת על היער מצדם של קק”ל, תושבי הקהילה והרשות המקומית. כך הופכים מקומות מוזנחים למוקדי בילוי בטבע ומקור גאווה והזדהות של התושבים עם סביבת מגוריהם.

ליער הקהילתי נודעת חשיבות רבה כשטח ירוק בסביבה אורבנית וכמשאב סביבתי המשפר את איכות החיים של תושבי הקהילות שלידו. היערות הקהילתיים משמשים אתרים לבילוי בחיק הטבע, משמרים ערכי מורשת, מפחיתים זיהום אוויר ומשמשים מקומות למפגשים חברתיים.

ביער ירושלים פועלות שתי קהילות – הר נוף ועין כרם, הפועלות כל אחת ביער הנושק לשכונה בסביבתן ויוזמות פעילות חברתית הקשורה בחיי היער. תושבי עין כרם השתתפו, בין השאר, בשיקום הטרסות העתיקות ששרדו בנחל עין כרם ובנטיעתן בעצי בוסתן. פעולה זו משיבה להרי ירושלים את נוף התרבות שאפיין את האזור בימי קדם. בשנים הראשונות לחייהם זוכים העצים לתוספת מים ואחר כך הם עומדים ברשות עצמם. הפירות עומדים לרשות המטיילים ביער.
התוכן בעמוד זה עודכן בתאריך 4.8.2024
הצילומים בעמוד זה באדיבות: יעקב שקולניק, גידי בשן, מירה חן וארכיון הצילומים של קק"ל.
יעוץ מקצועי: עדי טנא נתן, רכזת קליטת קהל, אזור ההר, קק"ל.
 
בטרם יציאה לטיול, מומלץ לעיין בדיווחים ולהתעדכן במידע הנוגע לאתר או למסלול בו אתם מתעתדים לבקר.
למעבר לעמוד ובו כל הדיווחים העדכניים לחצו כאן.