היום השביעי: מכירים ומוקירים את ההתיישבות החלוצית במאה ה-21

יומו השביעי של הסמינר הוקדש לסיור בהתיישבות בנגב והכרה במורכבותם של האתגרים ההתיישבותיים, הן מבחינה אקולוגית הן מבחינת האתגר הביטחוני שמדינת ישראל ניצבת בפניו.

סיור לאורך גבול רצועת עזה בנקודת אנדרטת חץ שחור צפו המחנכים האורחים ממרחק של כמה מאות מטרים בלבד אל בתי התושבים מעבר לגבול הרצועה, הקרובים כל כך לבתי התושבים בצד הישראלי.

קב"ט המועצה האזורית שער הנגב אייל חג'בי נתן להם סקירה ביטחונית על המצב בגבולה הדרום מערבי של ישראל, על התמודדות התושבים עם ההתקפות הטרור החוזרות מדי יום וכל הנזק העצום שנגרם לחקלאות, להתיישבות ולסביבה כאשר מבעירים את השדות והיערות באמצעות עפיפוני בעירה.
משם המשיכו חברי המשלחת לקיבוץ כפר עזה, הממוקם במרחק של כשני קילומטרים מהגבול. חבר הקיבוץ וחבר הכנסת לשעבר שי חרמש סיפר להם ל השותפות הנפלאה שהקיבוץ מקיים עם קק"ל, בין היתר על ידי נטיעות ביטחוניות לאורך גבולות הישובים, כאשר העצים משמשים להסוואה ומהווים חגורת הגנה מפני צלפים מעבר לגבול. לאחר מכן סיירו המחנכים בקיבוץ כפר עזה והכירו מקרוב את ההתמודדות היומיומית של המשפחות החיות בו בצל הירי מעזה.

הרב יוסי פרידמן ממאונט סיני קולג' ומבית הכנסת מרוברה שבסידני אמר כי, "מרשים להיווכח שיש חלוצים יהודים שמוכנים לחיות כאן. הם עושים זאת עבור כולנו ומקריבים כל כך הרבה, כדי שלישראל יהיו גבולות בטוחים ועל מנת שאנשים יוכלו לחיות בבטחה בתל אביב".

כששואלים את תושבי עוטף עזה מה הניע אותם לגור דווקא באזור זה, אידיאולוגיה ומערכת חינוך טובה הן חלק מרכזי מהתשובה. חברי המשלחת התחלקו לשלוש קבוצות, בהתאם לתחומי הפעילות של המורים, ויצאו לבקר במוסדות החינוך באזור – גן ילדים בקיבוץ כפר עזה, בית הספר היסודי בשער הנגב ותיכון שער הנגב. הם סיירו בבתי הספר, נכנסו לכיתות, פגשו מורים, שוחחו עם תלמידים ולמדו מקרוב על מערכת החינוך המקומית.

בחצר הירוקה והמרשימה של התיכון האווירה רגועה ופסטורלית, ורק המיגוניות הפזורות בחצר מעידות על כך שבכל רגע המצב עלול להתהפך. המבנים בבית הספר ממוגנים, כך שבמקרה של אזעקה התלמידים פשוט ממשיכים ללמוד כרגיל. המחנכים האוסטרלים התקשו להאמין שזו שגרת הלימודים במקום.

בכיתה הפתוחה בבית הספר היסודי, שנבנתה בסיוע קק"ל ן-JNF אוסטרליה הציגו התלמידים תמונות ומפות המספרות על אוסטרליה למורים האורחים, שפגשו גם את חברי מועצת המנהיגות הירוקה ושמעו כיצד הם תורמים לשמירה על הסביבה בבית ספרם.

המורים לא הגיעו בידיים ריקות, והם נפרדו מהילדים עם שי סמלי – בובות קואלה חמודות, וכן ברכות שכתבו תלמידיהם באוסטרליה לילדים הישראלים.

בהמשך היום נחשפו המורים לפן נוסף של ערכי חינוך בחברה הישראלית במרכז הקיימות החדש ברהט, העיר הבדואית הגדולה בישראל, שהוקם בסיוע ידידי קק"ל באוסטרליה.

מנהל בית ספר היסודי ברהט מחמוד אבו עבד אמר לאורחים כי, "רהט היא עיר העתיד. מתוך 70 אלף תושביה 24,000 הם תלמידים. כולנו מבינים שחינוך איכותי הוא הדרך להתקדם ושהצעירים הללו ישנו את העתיד שלנו".

כמו כן, נערכו קבוצות מפגש ודיון משותפות בין מורים אוסטרליים ומורים ישראלים בדואים ויהודים מבאר שבע. זאת במטרה להתחבר למציאות החינוכית העכשווית בישראל. נושא הדיון היה האתגר שבחיים המשותפים בבית ספר שבו יש תרבויות שונות ועם תלמידים דוברי עברית ודוברי ערבית.

היום הסתיים בחשיפה לסיפוריהם של הלוחמים האוסטרליים והניו זילנדים בצבא הבריטי, שהשתתפו בכיבוש באר שבע במלחמת העולם הראשונה, ואשר מונצחים במוזיאון האנז"ק. המוזיאון, שהוקם בבאר שבע על-ידי קק"ל בסיוע JNF אוסטרליה, כולל תצוגת תמונות, סרטים, מסמכים, חפצים אישיים ומכתבי חיילים, שמציגים את הסיפורים האישיים של הלוחמים.
לאחר שצפו בסרט על לוחמי האנז"ק, תצפתו חברי המשלחת ממרפסת המוזיאון לעבר בית העלמין הצבאי הבריטי. במקום קבורים 174 לוחמים אוסטרליים, 31 לוחמים ניו זילנדים ויותר מ-1,000 חיילים בריטיים. המחנכים האורחים אף קיימו טקס קצר בבית העלמין ושרו את ההמנון האוסטרלי והישראלי.
 
המורה לואיז לווינגר מבית הספר קינג דייויד במלבורן סיפרה כי, "הוריי מעורבים בפעילותה של JNF, בעקבות סבי וסבתי. אני כל כך גאה ונרגשת בכל פעם שאני מבקרת בפרויקט שמשפחתי מעורבת בו. אני רואה בעבודה החינוכית שלי חוליה נוספת של המשכיות יצירת הקשר בין אוסטרליה לישראל".
בתי תושבי עוטף עזה הסמוכים לגבול על רקע השדות שהם מעבדים. צילום: יואב דביר, ארכיון הצילומים של קק"ל