היום העשירי: להעביר את החוויה לכיתה

עשרה ימים גדושים ומרתקים הגיעו לסיומם בכנס המחנכים האוסטרלים של מחלקת חינוך חו"ל בקק"ל. המחנכים למדו על הארץ, התחברו אליה וחזרו הביתה עמוסים בחוויות וידע רלוונטי.

כדברי ברוניין אוון מיבנה קולג' במלבורן: "עברנו מסע מדהים, חוויה פוקחת עיניים. הדברים שלמדתי והחוויות שעברתי יעזרו לי בעבודה עם התלמידים. מעכשיו אוכל לשתף אותם בסיפורים אישיים מישראל, ולא רק במה שלמדתי מהספרים".
במרכז המבקרים ביער אילנות. צילום: יואב דביר

טכנולוגיה ביער

היום האחרון החל ביער אילנות, אשר ניטע בראשית ימיה של המדינה, במטרה לבחון אפשרות לאקלום מינים שונים של עצים. השנים חלפו, והיער ננטש והוזנח, עד שקק"ל לקחה על עצמה לפתח ולטפח את המקום. בשנת 2014 הוכרז האתר כגן בוטני ולפני כשנתיים נפתח בו מרכז מבקרים חדיש.

היער הונגש לאנשים עם מוגבלות, וכולל שבילים מותאמים לכיסאות גלגלים ועמדות הדרכה מוקלטת מותאמות לעיוורים ולכבדי שמיעה. גם מרכז המבקרים האינטראקטיבי נגיש לאנשים עם מוגבלויות.

"חשוב לנו להפוך את מרכז המבקרים והיער למקום פעיל ותוסס, שמושך אנשים מכל השכבות – תלמידים, תיירים, אנשים עם צרכים מיוחדים, שבאים לטייל, ללמוד וליהנות", אמרה מנהלת מרכז המבקרים טובית שפירא.
 
המחנכים האוסטרלים נהנו מחוויית הביקור ביער בעזרת אמצעים טכנולוגיים מתקדמים: אופני מציאות מדומה לרכיבה בין צמרות העצים, גלובוס שמציג את סוגי היערות בעולם, התאמת זני עצים על מפה, לימוד חלקי העץ באמצעות מחשבי טאבלט, צפייה בסרט וחידון טריוויה.

עם כל הכבוד לטכנולוגיה המתקדמת, כנראה שגם בימינו אין תחליף לטיול רגלי שבו אפשר לראות את נופי היער, לגעת בעלים, להריח את הפרחים ולשמוע את הציפורים. במיוחד ביום יפה כל כך, עם שמש חורפית נעימה.

באילנות לא משאירים את הסמארטפונים מאחור. לכל עץ מוצמד ברקוד, עם מידע על הצמח הייחודי. יש גם אפליקציה סלולרית עם כתבי חידה, שהופכים את הטיול לחוויה לימודית מהנה לילדים ולכל המשפחה.

"קשה להגדיר במילים את משמעות המסע שעברנו", אמרה שרלין אורווין, מיבנה קולג' במלבורן. "צמחתי פה כאדם וכמחנכת, למדתי וחוויתי המון דברים חדשים. אני מבינה היום את המשמעות העמוקה של JNF לישראל וליהדות העולם".
 

חינוך עולמי

בבית הספר אלכסנדר מוס בהוד השרון שמעו המחנכים על תכנית ייחודית לתלמידים מרחבי העולם, שבאים למשך חצי שנה לחקור את שורשיהם, לטעום את טעם הישראליות ולחזק את הזהות.

"חשוב לנו להעניק לתלמידינו חינוך מעצים ולמידה חווייתית כאן, בישראל", סיפרה לאורחים דיקאנית הסטודנטים פולי היימס-שרמן.

"פגשנו במהלך המסע את מגוון הצדדים של ישראל", אמר וויין ניקולס, מביאליק קולג' במלבורן. "כמורה לאמנות, קיבלתי כלים שיוכלו לעזור לי, ואני מתכוון לשלב בשיעורים שלי אמנות יהודית מסורתית".

"זו הייתה זכות להשתתף במסע הזה", אמרה אנדי גרינשטיין, ממוריה קולג' בסידני. "כל מקום שביקרנו בו נגע בנשמתי ונהניתי מכל רגע. עסקנו במגוון תחומים, ביניהם חינוך, חדשנות, חקלאות, רוחניות – הכול היה לנו. התרשמתי מאוד מההיקף העצום של פעילות JNF למען ישראל".

נאוה יחימוביץ', מבית הספר קינג דיוויד במלבורן, ראתה במסע הזדמנות מיוחדת להתחבר לישראל ולהעמיק את הזהות היהודית שלה. "הידיעות שלי עשירות יותר ואני מרגישה שהחיבור שלי לישראל חזק יותר מאי פעם. אני בטוחה שאוכל להעביר זאת גם לתוך כיתה".
 

רגע הפרידה

טקס הסיום של כנס המחנכים נערך בבית התפוצות בתל אביב - מוזיאון לתרבות ואמנות יהודית, המספר את סיפורו של העם היהודי באמצעות תערוכות, הרצאות, כנסים וסדרות חינוך. חברי המשלחת סיירו במוזיאון וקיימו אירוע סיום מרגש.

"מדהים לראות את כל מה ש-JNF עשתה. זכיתי במהלך המסע בהשראה רבה", אמרה איבי אפלבאום, ממוריה קולג'. "בשביליJNF היא הזדמנות להיות חלק ממה שקורה בישראל", הוסיפה צילה סלומון, גם היא ממוריה קולג'.

שליח קק"ל במלבורן שי ישראל סיכם: "המסע לא הסתיים היום, אנחנו רק עוברים לשלב הבא, כי אחרי שתחזרו לאוסטרליה יימשך המסע שלכם עם ישראל".

שליח קק"ל באוסטרליה יגאל ניסל ביקש לסיום: "כששואלים זוג ותיק איך הם נשארים ביחד כל כך הרבה שנים, שומעים תמיד תשובה אחת: אהבת אמת. אהבה היא עבודה קשה, לא כמו התאהבות קצרה. כך אנחנו רוצים לראות גם את היחס של אנשים לישראל. אל תסתפקו בעשרת הימים שהייתם פה. תמשיכו ללמד את תלמידיכם על ישראל, ותגשימו את אהבת האמת הזו".

מנהלת מחלקת חינוך חו"ל בקק"ל חני דסה נפרדה מהמחנכים: "אני בטוחה שאת מה שלמדתם ואת החוויות שעברתם תצליחו להעביר לתלמידיכם בכיתות. אין לי ספק שתמשיכו את פעילותכם לטיפוח הדור הצעיר, ושתהיו שגרירים טובים שלנו באוסטרליה".