אלפי בני נוער צעדו עם פצועי צה"ל ופעולות האיבה

בצעדות שנערכו במסגרת יום ההוקרה לפצועי מערכות ישראל ופעולות האיבה בכל רחבי הארץ שמעו בני הנוער סיפורי גבורה ואחוות לוחמים

יום ההוקרה לפצועי מערכות ישראל ופעולות האיבה נערך ב-30 בנובמבר 2017. ביום זה נערכו צעדות ואירועים רבים, שקק"ל השתתפה בארגונם, מצפון הארץ ועד דרומה, בהשתתפות בני נוער, לוחמים פצועי צה"ל ואזרחים שנפגעו בהתקפות טרור.

בני נוער במהלך הצעדה באזור הסטף. צילום: יואב דביר
בני נוער במהלך הצעדה באזור הסטף. צילום: יואב דביר

מסלולי הצעדות כללו מקטעים בשביל ישראל ועברו, בין היתר, במצודת כוח, ביערות הכרמל, ברמת הנדיב, בפארק הירקון, בדרך בורמה, בשילה העתיקה, בתל לכיש, ביער הסטף, בירושלים, בבית גוברין ובהרי אילת. בדרך סיפרו הפצועים לצועדים סיפורי גבורה ואחוות לוחמים.

מדריכי קק"ל הובילו את הקבוצות והסבירו על הנוף, ההיסטוריה והמורשת. הפעילות נערכה בשיתוף עם תכנית מעוף של אגף החינוך בקק"ל - להצמחת מנהיגות ביישובי הפריפריה וחיזוק ערכי אהבת הארץ, מורשת ישראל וחיבור לטבע ולסביבה.

"אחת המשימות החשובות של קק"ל היא העברת ערכי ציונות ומורשת לדור הצעיר", אמר מנהל מחלקת מרכזי שדה ויער בקק"ל ירמי דוד. "אין סמל מובהק יותר לאהבת הארץ מאשר האנשים שלחמו ונפצעו למען המדינה".

"חשוב מאוד שהחבר'ה הצעירים באים לשמוע את הסיפורים ולטייל בנופי הארץ", אמר יוסי ויינר, נכה צה"ל מעפרה. ויינר עלה על מוקש בשנת 1967, בעת פעילות צבאית בבקעת הירדן, נפצע ברגלו ואיבד את הראייה באחת מעיניו. "אני מקווה שהסיפור שלי יעודד את הצעירים לתת מעצמם למען המדינה והחברה", הוסיף.

מעגל שיח במהלך הצעדה. צילום: יואב דביר
מעגל שיח במהלך הצעדה. צילום: יואב דביר

הפצועים מהווים השראה

יום ההוקרה לפצועי מערכות ישראל ופעולות האיבה, המתקיים משנת 2014, מצוין בי"ז בכסלו, התאריך העברי של החלטת האו"ם ב-29 בנובמבר 1947 על סיום המנדט הבריטי והקמת מדינה יהודית בארץ ישראל.

מאות תלמידי תיכון מבתי ספר במרכז הארץ יצאו לצעוד בסטף ביום זה. באופן סמלי, המסלול החל בסמוך ליער הנופלים, המוקדש לחללי צה"ל שנפלו במערכות ישראל, ויער המטכ"ל, שניטע בידי אלופי צה"ל. רכז תכנית מעוף, נעם תמיר קיבל את פני הקבוצות שהגיעו ואמר: "הצעדה הזו מייצגת את אהבת הארץ ומתחברת היטב לערכי קק"ל".

עם הצועדים בסטף נמנה רועי קיסר, בן 17 מירושלים. "מרגש לצעוד בעקבות לוחמי צה"ל ולשמוע סיפורי גבורה של אנשים שנלחמו למען המדינה ונפצעו בהגנה על המולדת. אנחנו עומדים לפני גיוס לצבא, ופעילות כזאת בהחלט מעוררת מוטיבציה לתרום למדינה".

עידו איתן מירושלים נפצע בשנת 1962 בעת תרגיל צניחה. "בדרך כלל אני לא נוהג לדבר על הנכות שלי, אפילו לא עם ילדיי, אבל אין דבר חשוב יותר למדינה שלנו מהעברת המורשת והערכים לדור הצעיר", אמר. "נולדנו פה, גדלנו פה, נלחמנו פה, אנחנו מטיילים פה, וזה מה שמחבר אותנו יותר מכל לארץ שלנו".

במהלך דבריו ניגשה אליו עדן לוי בת ה-16 מירושלים והעניקה לו חיבוק חם. היא התרגשה במיוחד מהמפגש עם נכי צה"ל, בין היתר, משום שאביה נכה צה"ל בעצמו. "האנשים האלה נלחמו בשביל שאנחנו נוכל לחיות פה", אמרה בהערכה.

לא רק חיילים משלמים את מחיר החיים במדינת ישראל. מיכל הריס נפצעה קשה בפיגוע קו 18 בירושלים בשנת 1996. הרופאים היו בטוחים שהיא לא תשרוד, אבל כנגד כל הסיכויים היא השתקמה, וכיום היא נשואה ואמא לשלושה ילדים. דבריה מעוררי ההשראה הוכיחו שהחיים חזקים מכל, ואין דבר העומד בפני הרצון. "אל תתנו לאף אחד להגיד לכם מה אתם יכולים לעשות ומה אינכם יכולים", אמרה לבני הנוער.

משתתפי הצעדה מגיעים למתחם התחנה הראשונה בירושלים. צילום: יואב דביר
משתתפי הצעדה מגיעים למתחם התחנה הראשונה בירושלים. צילום: יואב דביר

עצרת הזדהות מרגשת

נטע שיליאן, בן 16 מעין צורים, צעד במסלול בדרך בורמה, ממצפה הראל ללטרון. הוא הגיע עם חבריו מישיבת מקור חיים בגוש עציון, במסגרת פעילותם בתכנית מעוף של אגף החינוך בקק"ל. "עברנו הדרכה על ההיסטוריה של האזור ופגשנו נכי צה"ל", סיפר הנער. "ביום-יום אנחנו לא תמיד זוכרים להקדיש מחשבה לפצועים, וחשוב מאוד שניתן להם את הכבוד שמגיע להם".

לאחר המסלולים השונים במרכז הארץ נפגשו מאות בני הנוער במתחם התחנה הראשונה בירושלים, המספר על הרכבת ההיסטורית מהתקופה העותומאנית. משם יצאו חברי הקבוצות לצעידה ברחובות העיר.

הצטרפו לצועדים נכי צה"ל מבית הלוחם, שהגיעו רכובים על אופניים. "מחזק אותנו לראות שהתלמידים באים להזדהות איתנו, ללמוד על מערכות ישראל ועל המחיר שאנחנו משלמים בשביל הזכות לחיות פה", אמר ג'קי חנן, נכה צה"ל מבית זית.

בסיום היום, נערכה עצרת הזדהות במרכז למצוינות בירושלים. "הוקרתם היום את 50,000 הלוחמים שנפצעו בגופם ובנפשם", אמר מ"מ יו"ר ארגון נכי צה"ל ויו"ר מחוז ירושלים עזר נעים. "המטרה היא להראות את הכוחות העצומים שיש בכל אחד, אפילו אם אנחנו לא תמיד מודעים לכך".

הרצל מורד, מנהל בית הלוחם בירושלים, סיפר על המוסד שמציע פעילויות ספורט, אמנות וחברה לנכי צה"ל מהאזור. הנחתה את הטקס אהובה שביב מארגון נכי צה"ל, והזמר חנן בן ארי הנעים בשירה. ירמי דוד, שייצג את קק"ל בטקס, הודה בסיום לצועדים והוסיף: "נמשיך לקיים ביחד את היום הזה ולהוקיר את הפצועים, למען הדורות הבאים ועל מנת שתהיה לנו כאן מדינה ערכית ומוצלחת".

לכתבות נוספות בחדשות קק"ל