קק"ל, בשיתוף משרד הביטחון, משרד החקלאות ורשות הניקוז, הקימה את דרך האספלט והניחה מעברים מרוצפים מעל קווי מקורות. בימי שיגרה, הציר משמש כדרך תיירותית וציר להובלת תוצרת חקלאית.
בזמן חירום הציר משמש להובלת ואספקה וסחורה אל האזור וממנו למרכז הארץ, לתנועת התושבים ובעיקר להצלת חיים בעתות אירועים ביטחוניים.
סלילת הדרך היא אחד מלקחי מבצע "עופרת יצוקה", אז הוחלט לארגן את ההיערכות הלוגיסטיתו והמבצעית של הצבא בעורף האזרחי, על בסיס ציר עומק: קו ירקון-נגב-הוצדק.